موفقیت در کسب و کار | اصولی ساده برای موفقیت که باید بدانید

×

فصل سرمایه گذاری…

اقدام کنید

همه دوست دارند تا موفق باشند و شمار زیادی نیز می کوشند تا این بر چسب را به خود بزنند.موفقیت چیزی نیست که با خود به خانه بیاوریم و آن را برای همیشه نگه داریم.هیچ کتاب  یا قانونی هم نیست تا حد و مرز آن را مشخص کند.

انسان ها به دلیل خواستگاه درونی خود همواره دریایی پر تلاطم درون خود دارند و برای رسیدن به کمال خود که از آن به موفقیت یاد می شود همواره دنبال راه رسیدن می گردند.اما چرا تعداد افراد موفق همواره نسبت به افراد شکست خورده کمتر است؟ ویژگی های افراد موفق کدام ها هستند ؟ به چه عواملی نیاز است تا انسان ها در مسیر موفقیت گام بردارند. پس اگه عاشق موفقیت در کسب و کار خودتون هستید که هستید ، توصیه می کنم این مقاله و ارجاعات درون اون رو حتماً مورد مطالعه قرار بدید.

ما مجموع عوامل موفقیت را که از آن بعنوان فونداسیون یا استخوان بندی موفقیت یاد می کنیم را در 8 گام اساسی که باید حتماً پیموده شود را بر می شماریم.

1-خودشناسی و موفقیت در کسب و کار

همیشه این کلید واژه را به بهانه های مختلف شنیده اید اما شاید درک صحیحی از آن به شما ارائه نشده است که چرا خودشناسی تا این حد می تواند اهمیت داشته باشد.در میان احادیث ائمه شیعه ، از خودشناسی بعنوان سودمندترین دانش ها یاد شده است. دانشی که اگر کسب گردد صاحب خود را بسیار منتفع می کند.شاید لازم باشد همین الآن از خودمون این سئوال رو بپرسیم که من کیستم ؟ توانمندی های من کدامند ؟علاقمندی من در چه زمینه ای است ؟ از چه کاری هیچگاه خسته نمی شوم ؟ و …

خیلی از افراد وقتی این سئوالات رو از خودشون می پرسند که بسیار هم اولیه و سطحی است اما هیچ پاسخی برای آن پیدا نکرده و درک صحیحی از خود و ویژگی هایشان ندارند. چگونه ممکن است کسی که اولیه ترین اطلاعات در مورد خود را ندارد می تواند به یک فرد موفق و اثر گذار مبدل گردد.عدم درک صحیح از خود همیشه مربوط به افراد معمولی نیست حتی افرادی که از ظاهر بسیار موفقی برخوردارند نیز با مشکل خودشناسی مواجه هستند.یکی از این نمونه ها  شخصیت به ظاهر موفق انیشتین بود.پاسخ این سئوال رو در مقاله انیشتین ، شخصیتی موفق یا شکست خورده؟ پیدا کنید.

خودشناسی مسأله ای نیست که در آنی رخ دهد . گاهی لازم است تا سالها رفتار های خود را مطالعه و با نگاه تخصصی آنالیز کنیم. گاهی لازم است تا از دیگران بخواهیم رفتار های ما را مورد مطالعه قرار دهند. مطالعه کتابهای تدوین شده در این زمینه بسیار می تواند به ما کمک کند.

برای حساس شدن به موضوع خودشناسی دو کتاب خدمت شما معرفی می کنم تا پس از او قادر باشید با شناختی که از خودتون بدست می آورید آینده درخشان تری را برای خود رقم بزنید.

 

 

یکی کتاب هوش های چند گانه اثرمارک فیلهم که به بررسی 9 استعداد و نحوه شناسایی این استعداد و چگونگی رشد و تربیت آنها و نهایتا معرفی زمینه ای که احتمالاً در آن زمینه بتوانید موفقیت را کسب کنید.دیگری کتاب تیپ شخصیت من چگونه است . در این کتاب ابتدا مبانی شخصیت شناسی معرفی و با انجام تست و آزمون شما را به شخصیت حقیقیتان نزدیک می کند.

2) رابطه هدفمندی و هدفگذاری با موفقیت در کسب و کار

یک جمله درخشان دیدم که نوشته بود ؛« خود تو باید برنامه زندگیت را بنویسی وگرنه یک نفر دیگر که تو نمی دانی برایت می نویسد ، در حالیکه  تضمینی وجود ندارد برنامه زندگی تو را به نفعت بنویسد» .افراد بی هدف در دام روز مرگی گرفتار می شوند و زمان را از دست خواهند داد و وقت شناسی یکی از مهم ترین ترین ستون های موفقیت است که در ادامه به آن می پردازیم.هر چند هدفمند بودن بسیار خوب است اما درصورتیکه گام اول موفقیه یعنی خودشناسی را زمیمه هدفگذاری نکنید ممکن است در هدفگذاری مرتکب خطا شوید. در واقع هنگامی که می خواهید برای خود هدف مشخص و واضحی را ترسیم کنید با بدانید برای چه کسی ، با چه توانمندی و علاقه هایی می خواهید هدف مشخص نمایید. اگر بصورت ژنتیکی از قد کوتاهی برخوردار هستید ، بسکتبالیست شدن چندان هدف مناسبی برای شما نمی تواند باشد.در صورتیکه نتوانید نسبت به خود شناخت کسب کنید در ترسیم هدف دچار خطا خواهید شد و چه بسا ظرفیت و استعداد خود را به کاری وادارید که اصلاً برای ان کار مناسب نباشید.بحث بیشتر راجه به هدف را به مقاله بررسی تئوری هدف و نقش آن در موفقیت  موکول می کنیم.

 

3) وقت شناسی و موفقیت در کسب و کار :

اگر از انسان های موفقی که نام و  آوازه آنان عالم هستی را پر کرده است پرسیده شود که حسرت شما در زندگی چیست قطعاً پاسخشان ، کمی وقت بیشتر است. با این حال خیلی به ندرت پیش می آید که که افرادی از عبارت« من وقت ندارم» ،« باید ببینم که وقتم خالی میشه» استفاده کنند. معمولاً برای افراد نا موفق همیشه وقت اضافه وجود داره.وقت شاید تنها سرمایه ای باشد که به همگان یکسان داده شده است اما همه از وقتشان بصورت مساوی استفاده نمی کنند. اگر خودمان را نشناسیم ، علاقه هایمان را درک نکنیم ، و برای آینده خود اهدافی مبتنی بر شخصیت حقیقیمان ترسیم نکنیم قطعاً در دام روزمرگی گرفتار خواهیم شد. اهمیت وقت و وقت شناسی تا جایی است که خداوند سبحان به زمان سوگند یاد می کند:

«وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] (۱)إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ كه واقعا انسان دستخوش زيان است (۲)»

به تحقیق دریافتم که کارهای بزرگ را می توان در وقت های کم انجام داد. همیشه به مخاطبانم می گویم باید وقت را همانگونه که بازیکن یک تیم فوتبال در دقایق پایانی ، امیدوارانه در تلاش است تا از یک شکست بگریزد ، دید. یکی از رموز انسان های بزرگ این است که نه تنها از وقت خود به بهترین نحو ممکن استفاده می کنند ، سعی دارند از وقت دیگران نیز بهره مند شوند برای همین منظور موفقیت را اینچنین معرفی می کنند که « موفقیت یعنی ، رسیدن به هدف با کمترین منابع ممکن ، از قبیل وقت ، انرژی ، سرمایه»

وقتشناسی و موفقیت در کسب و کار
وقتشناسی و موفقیت در کسب و کار

4) نقش مهارت های ارتباطی در موفقیت در کسب و کار

اگر در مورد شخصیت های تاثیر گذار جهان از ابتدا تا کنون نظری بیفکنیم ، اخلاق بی نظیر و مهارت های ارتباطی فوق العاده شاخصه اصلی آنان است. ویژگی های برتری که یا بصورت یک موهبت در وجود افراد کاشته شده است و از شخصیت جذابی بهرمند گشته و یا با فراگیری مهارت های ارتباطی توانسته است موفقیت خود را تضمین کند.مهرورزی و روابط عاطفی فوق العاده می تواند به سکوی پرتاب موفقیت در کسب و کار شما تبدیل شود.اگر دارای اخلاقی مهربا هستید که عالی است و اگر چنانچه دارای این ویژگی بی نظیر نیستید ، حتماً به آن نیاز خواهید داشت . پس بکوشید مهارت های ارتباطی را فرا بگیرید تا موفقیت شغلی شما را تضمین نماید.اجازه بدید یه سئوال ازتون بپرسم. نظر شما در مورد شخصیت چنگیز مغول چیه ؟ به نظر شما چنگیز فاقد اصول اخلاقی و مهارت های ارتباطی بود؟ آیا با خشونت و پرخاشگری( که احتمالاً چنگیز مغول را با این نشانه ها می شناسید) می توان برگترین امپراتوری دنیا ،از ابتدا تا کنون را خلق کرد ؟

جواب تمامی این پرسش ها ، خیر است.چیزی که چنگیز مغول را به آن سطح از موفقیت رساند و توانست بزرگترین امپراتوری های آن زمان از قبیل ایران ، روم ، چین و … را ببلعد ، ویژگی های رفتاری بسیار برجسته وی بود که در مقاله « چنگیز مغول ، شخصیتی مخوف یا انسانی فوق العاده؟ » بیشتر راجع به آن بحث میکنیم.

5) توسعه فردی:

در یه کتابی یه جمله طلایی نظر من رو به خودش جلب کرد و چون این جمله بسیار برام باارزش بود هیچگاه فراموشم نمشه ، اون جمله اینه که:« به جای اینکه هدفگذاری کنید تا به همه اهدافتون برسید ، هدفگذاری کنید تا به شخصیتی تبدیل بشید که اون شخصیت قادر باشه به همه اهدافی که توی زندگیش تریم می کنه دست پیدا بکنه»

پیشتر راجع به هدف با شما صحبت کردیم و اهمیت هدفگذاری رو براتون شرح دادیم اما صرف تعیین هدف نمیتونه به تنهایی تضمین کننده موفقیت در کسب و کار باشه تا زمانیکه شخصیت خودتون رو توسعه نداده باشید. توسعه فردی یعنی کنار گذاشتن مجموعه عادت های محدود کننده و جایگرینی آن با عادت های رفتاری پیش برنده. اگه عادت کردید تا وسطای ظهر بخوابید.یا اینجوری رشد کردید که همه چیز و آماده در اختیار داشته باشید. اگه به محض مواجه با بحران سریع از کوره بدر می رید و واکنش های شما به فشار های روانی ناامید کنندست ، حتماً باید برنامه توسعه فریتون رو آغاز کنید.برای آشنایی با مجموعه برنامه های توسعه فردی مقاله « با سرمایه گذاری روی خود ، موفقیت را به خانه بیاورید » رو مطالعه کنید.

از یکی از ثروتمندان و متخصص در سرمایه گذاری سئوال پرسیده شد که بهترین زمینه برای سرمایه گذاری چه زمینه ای است، پاسخ داد: سرمایه گذاری روی خود

موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار

6) به کاری بپردازید که عاشق باشید :

موفقیت در کسب و کار هایی که صاحبان آن کار عاشق آن باشند، تضمین شده است . عشق و علاقه یه یک کسب و کار یا مهارت سبب می شود که شما از انحام دادن بیش از حد آن خسته نشوید و کار و تلاش بیشتر شما را در پی خواهد داشت. کسب و کار شما هر چه میخواهد باشد ، مهم این است که شما عاشقش باشید . متاسفانه شمار افرادی که از سر اجبار اقتصادی در کاری مشغول به آن هستند بسیار زیاد است . طبق آزمایشات دقیقی که صورت پذیرفته است یکی از 4 حسرت لحظه آدمیان ، شغلی که به آن مشغول بوده اند است.همیشه عشق به کسب و کار را اینگونه توصیف می کنم که تصور کنید در مقطع تحصیلات ابتدائیتان هستید و قرار است فردا به اردوی تفریحی برده شوید. حس . حال شب قبل از اردو رفتن را بیاد بیاورید. شما را نمی دانم ولی من غرق در شعف و شادمانی می شوم .خاطرم هست که ان شب را از سر شوق اردوی فرادا نمی توانستم بخوابم اما تمام تلاشم را میکردم تا بخوابم و هر چه سریعتر فرادای آن شب فرا برسد. کم هستند افرادی که احساسشان به کسب و کارشان ، اینگونه باشد اما قطعاً این افراد در کسب و کارشان موفق هستند.

7)  نقش کادر سازی  در موفقیت شغلی:

حتماً این جمله معروف رو شنیدی که « یک دست صدا نداره » . هر چند بزرگترین کسب و کار های دنیا روزی از یک یا دو نفر استارت زده شدند و هسته اولیه بسیار کم جمعیت بوده است اما رشد و بالندگی امروز این شرکت ها ، تنها نتیجه تلاش یک یا دو نفر نیست.باید یه برنامه جدی داشته باشید که افراد موفق رو دور و بر خودتون جمع کنید. باید به این نتیجه برسید که با کار گروهی ، سود شما بین افرا بیشتر تقسیم نمی شود ، بلکه سود شما بعنوان یکی از اعضای گروه بسیار بیشتر از کار فردی خواهد شد.

موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار

اگر دو نفر بتوانند در زمینه های مشترک ، مثل کار و رابطه خصوصی با هم به تفاهم برسند یعنی ارتباط خوب برقرار شده است و این شناخت مشترک ، قدرتشان را بی نهایت می کند.اگر با همین مکانیزم نفر سوم و چهارم و بعدی و بعدی اضافه گردد ، قدرت جادویی کار گروهی ظاهر خواهد شد.

8) ایمان واقعی به کسب و کار و موفقیت شغلی:

تصور کنید کسب و کار خود را با نامیدی و دودلی آغاز کرده اید ، ماندگاری و در نتیجه موفقیت شما در آن کسب  و کار به محض برخورد با اولین چالش از بین خواهد رفت . افرادی که باورشان به کسب و کارشان ضعیف باشد در کار خود نمی توانند ثابت قدم باشند.افرادی که اظهار ناتوانی می کند ، یا به قدرت و توان خود شک دارد از شخصیت متزلزل و ناپایداری برخوردار است . چنین افرادی به دلیل ایمان به کسب و کار خود ، بسیار شکننده هستند و با اولین مانع ، میدان را خالی می کنند.در حکایتی ، در روز برگزاری یک جشن عمومی و در دامنه سرسبز یک تپه ، جماعتی برای تفریح و سر گرمی جمع شده بودند که یکی از میان جماعت برخواست و شروع به رقصیدن کرد. در ابتدا مورد بی توجهی سایرین قرار گرفت اما او بدون توجه به نظر دیگران به رقصیدن ادامه داد . به او برچسب های نا خوشایند می زدند اما با او به رقصیدن ادامه داد. ایمان او به کارش به قدری بود که اثر مغناطیسی پیدا کرده و نفر دوم را به خودش جذب نمود و اینبار دو نفر با هم می رقصیدند، پس از مدت کمی سومی و چهارمی و بعدی و بعدی نیز به این جمع پیوستند و تنها کمی بعد تمامی اهالی این تپه با آن نفر اول مشغول رقص  و آواز شدند

ایمان و باور به کسب و کاری که فعلاً مشغول آن هستید علاوه بر اینکه به شما انرژی کار مضاعف می دهد ، سبب می شود دیگران نیز به شما بپیوندند و در کنار شما قرار بگیرند یا حتی برای شما کار بکنند.این همان چیزی است که من آن را اثر مغناطیسی باور و ایمان می دانم.

فورمول موفقیت در کسب و کار
فورمول موفقیت در کسب و کار

اگر موفقیت فورمولی ساده داشته باشد من آن را ترکیبی از باور و تلاش می دانم که می بایست توأمان با هم باشند . اگه همین الآن مشغول به یه کسب و کار هستید بیاید و میزان این دو عنصر باور و تلاش رو اندازه بگیرید. برای موفقیت در کسب و کار می بایست میانگین این عناصر یعنی باور و ایمان به کسب و کار و همچنین تلاش شما در این کسب و کار باید بالای 95 درصد باشد.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقرراتجمهوري اسلامي ايران است
دکمه بازگشت به بالا