کد خبر:11417
پ

ویتامین d | علائم کمبود ، علل کمبود و عوارض کمبود ویتامین دی

ویتامین d چیست؟ ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای سالم ماندن و حفظ استخوان های قوی لازم است. ویتامین D که به عنوان “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می شود وقتی پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد و در مکمل های غذایی و برخی غذاها نیز یافت می شود. […]

ویتامین d چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای سالم ماندن و حفظ استخوان های قوی لازم است. ویتامین D که به عنوان “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می شود وقتی پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد و در مکمل های غذایی و برخی غذاها نیز یافت می شود.

انواع ویتامین d

دو نوع عمده ویتامین D در انسان وجود دارد.

  • ویتامین D3 (کولکالسیفرول) نوعی است که در پاسخ به تماس اشعه ماوراء بنفش B خورشید در بدن ایجاد می شود.
  • ویتامین D2 (ارگوکالسیفرول ) در گیاهان سنتز می شود.

هر دو نوع باید در کبد و کلیه ها به شکل فعال یعنی ۱،۲۵ دی هیدروکسی ویتامین D تبدیل شوند تا در بدن مورد استفاده قرار گیرد.

فرق ویتامین d و d3

  • ویتامین D3 از حیوانات ، ویتامین D2 از گیاهان بدست می آید.
  • ویتامین D3 در بهبود وضعیت کمبود ویتامین دی از ویتامین D مؤثرتر است
  • ویتامین D۳ نوعی ماده استروئیدی است که در مجاورت با نور خورشید به واسطه کلسترول در بدن انسان‌ها و حیوانات ساخته می‌شود.
  • ما به طور کلی به ویتامین D۳، ویتامین D می‌گوییم چون از این ویتامین برای انسان‌ها سخن می‌گوییم اما از نظر علمی ویتامین D مفهوم کلی تری است؛ برای مثال وقتی پیش‌سازهای ویتامین دی در گیاهان باشد به آن (D2Ergostrol گفته می‌شود.

 

تفاوت-ویتامین-دی-و-دی-۳

چه تفاوتی بین ویتامین d و ویتامین d3 وجود دارد؟

منابع ویتامین D3

  • ماهی روغنی و روغن ماهی
  • کبد
  • زرده تخم مرغ
  • کره
  • مکمل های غذایی

 

منابع ویتامین D2

  • قارچ (رشد در نور ماوراء بنفش)
  • غذاهای غنی شده
  • مکمل های غذایی

 

فواید سلامتی ویتامین D

  • عملکرد اصلی ویتامین D کمک به بدن در جذب کلسیم و فسفر در روده کوچک است.
  • کلسیم برای حمایت از کانی سازی استخوان (سخت شدن استخوان ها) ، عملکرد سلول و عملکرد مناسب عصب و ماهیچه ها لازم است.
  • افرادی که کمبود ویتامین D دارند ممکن است دچار استخوانهای نرم ، ضعیف و شکننده شوند ، وضعیتی که به عنوان راکت در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان شناخته می شود شوند .
  • ویتامین D به دلیل نقش آن در تعادل کلسیم و فسفر و سلامت استخوان توسط پزشکان اصلی ترویج می شود.
  • شواهد کافی برای حمایت از استفاده از ویتامین D برای جلوگیری از ریزش استخوان یا نرم شدن استخوان ها وجود دارد ، به خصوص در افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند یا شرایط پزشکی از جمله کورتیکواستروئیدها را کنترل می کنند.

ویتامین d ۵۰۰۰۰

فواید ویتامین دی شامل موارد زیر است:

۱- ویتامین دی سبب سلامت قلب

  • براساس مطالعه ای که میزان ویتامین D خون را در بیش از ۱۸۰۰۰ مرد سالم انجام داده و به مدت ۱۰ سال آنها را دنبال کرده است ، بررسی شده است ، مردانی که کمبود ویتامین D داشتند ، دو برابر احتمال حمله قلبی نسبت به مردان با سطح ویتامین دی مناسب داشتند.

قلب چگونه می تپدویتامین دی و سلامت قلب انسان

 

۲- ویتامین دی و پیشگیری از سرطان

  • طبق مطالعات مشاهده ای و نتایج آزمایشگاهی ، دریافت ویتامین D و کلسیم بیشتر ممکن است با خطر ابتلا به سرطان پایین تر (به خصوص سرطان روده بزرگ) مرتبط باشد.
  • افرادی که بالاترین میزان ویتامین D را دارند ، در مقایسه با افرادی که دوزهای کمتری دارند ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ۵۰٪ کمتر دارند.

خواص ویتامین d برای سرطان

 

۳- خواص ویتامین دی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

  • ویروس آنفولانزا بیشترین بیماری را در ماه های زمستان ایجاد می کند
  • برخی از محققان احتمال می دهند که آنفلوانزا با میزان سطح ویتامین D بدن مرتبط باشد.
  • به دلیل روز های ابری ، میزان ویتامین D در طول زمستان کمترین میزان را دارد.
  • همچنین ، مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند ، احتمال ابتلا به عفونت تنفسی را دارند و یا از ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی گزارش می دهند.

تفاوت-آنفولانزا-و-سرماخوردگی

فواید ویتامین دی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

۴- فواید ویتامین d برای کاهش وزن

  • شواهدی معنادار بین سطح ویتامین D در بزرگسالان و میزان اضافه وزن یا چاق آنان وجود دارد.
  • مصرف روزانه ۲۵ میکروگرم ویتامین D به مدت ۱۲ هفته در زنان دارای اضافه وزن و چاق ، در مقایسه با افرادی که دارو مصرف می کنند ، از نظر آماری کاهش معنی داری در توده چربی را نشان می دهد.
  • علاوه بر مزایای بالقوه سلامتی ذکر شده در بالا ، برخی از افراد ویتامین D را برای معالجه طیف وسیعی از شرایط از جمله موارد زیر مصرف می کنند:
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • حفره های دندان و پیشگیری از بیماری لثه
  • فیبرومیالژیا
  • شرایط پوستی از جمله پسوریازیس ، آکنه و اگزما
  • خستگی ، انرژی کم
  • درد (مانند کمردرد ، درد زانو ، نوروپاتی)
  • اختلالات خلقی از جمله افسردگی ، اختلال عاطفی فصلی
  • اختلالات خود ایمنی مانند دیابت ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون ، کولیت اولسراتیو
    بیماری تیروئید و کلیه

کاهش-تدریجی-وزن

ویتامین دی چگونه سبب کاهش وزن می شود؟

 

 عوارض جانبی احتمالی مصرف ویتامین d

  • ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. این بدان معناست که اگر بیش از حد مصرف شود ، برخلاف ویتامین C و سایر ویتامین های محلول در آب ، می تواند در بدن باعث علائم سمی شود.

چه بیماری با کمبود ویتامین D مرتبط است؟

  • مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به تجمع مقادیر زیادی کلسیم در خون شود (قند خون) ، که می تواند منجر به رسوب کلسیم در بافت های نرم مانند ریه یا قلب ، شده و سبب ابتلا به بیماری هایی نظیر نارسایی کلیه ، سنگ کلیه ، حالت تهوع و استفراغ ، یبوست ، کاهش وزن شود ، و اشتهای ضعیف شود.

استفراغ-کردن

بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین دی

  • ترکیب ویتامین D و کلسیم را نباید با دیورتیکهای تیازید مصرف کرد زیرا این امر می تواند به مقدار کلسیم اضافی در بدن منجر شود.
  • داروهای ضد تشنج و ریفامپین (برای سل) ممکن است سطح ویتامین D را کاهش دهند.
  • افرادی که عملکرد پاراتیروئید کم دارند ممکن است هنگام مصرف ویتامین D در معرض خطر بالای کلسیم خون باشند.
  • استروئیدها ، ملین ها و داروهای کاهش دهنده کلسترول ممکن است میزان ویتامین D بدن شما را جذب کند. در حالت ایده آل ، ویتامین D باید چند ساعت قبل یا بعد از مصرف این داروها مصرف شود.

 

مقدار مصرف استاندارید ویتامین d بر اساس سن و سال

بر اساس توصیه های پزشکی برای دریافت ویتامین D ، که در ابتدا در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و در سال ۲۰۱۰ به روز شد ، به شرح زیر است:

  • تولد تا ۱ سال – ۴۰۰ IU در روز (۱۰ میکروگرم)
  • بین ۱ تا ۷۰ سال – ۶۰۰ IU در روز (۱۵ میکروگرم)
  • بیش از ۷۰ سال – ۸۰۰ IU / روز (۲۰ میکروگرم)
  • زنان باردار و شیرده – ۶۰۰ IU در روز (۱۵ میکروگرم)

زنان باردار روزانه چقدر ویتامین d لازم دارند؟

چگونه ویتامین d مورد نیاز خود را تامین کنیم؟

  • منبع اصلی ویتامین D از قرار گرفتن در معرض آفتاب است.
  • با این وجود ، پزشکان توصیه می کنند که ویتامین D مورد نیاز خود را از غذاها و مکمل ها دریافت کنند.

چرا دریافت ویتامین d از آفتاب خطرناک است؟

  •  قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آفتاب یا حمام آفتاب ، خطر ابتلا به سرطان پوست را ممکن می کند و بهتر است از منابع غذایی سرشار از ویتامین دی یا مکمل های ویتامین d استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین D

  • غذاهای سرشار از ویتامین D شامل انواع خاصی از ماهی های چرب مانند شاه ماهی ، ماهی خال خالی ، ماهی سالمون ، ماهی تن و ساردین است.
  • زرده تخم مرغ ، پنیر و کبد گوشت گاو مقدار کمی ویتامین D را تأمین می کنند.
  • قارچ مقداری ویتامین D را تأمین می کند ، قارچ هایی که در معرض نور ماوراء بنفش قرار دارند از نظر ویتامین D بیشتر هستند.
  • اگرچه غذاهای کمی وجود دارد که به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند ، اما بسیاری از غذاهای معمول اغلب با ویتامین D مانند شیر ، غلات صبحانه ، شیر سویا ، شیر برنج (و سایر شیرهای گیاهی) ، ماست ، پرتقال و مارگارین تقویت می شوند.

غذاهای-سرشار-از-ویتامین-دی

خوراکی های حاوی ویتامین دی

مکمل های ویتامین D

  • مکمل های ویتامین D همچنین به عنوان کپسول ، لثه ، مایع یا قرص های جویدنی موجود است.
  • روغن کبد نیز هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ویتامین D موجود در مکمل ها یا غذاهای غنی شده ممکن است ویتامین D2 و D3 باشد.
  • ویتامین D3 (کولکالسیفرول) به دلیل استفاده بهتر در بدن ، شکل ارجح است.
  • علاوه بر مکمل های تک ، مولتی ویتامین ها و مکمل های کلسیم ویتامین D را تأمین می کنند ، اما مقدار آن بسیار متفاوت است بنابراین خواندن برچسب ها بسیار مهم است.

مکمل-ویتامین-دی

مکمل های ویتامین دی

 

 چه کسانی در خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

گروه های خاصی از افراد وجود دارند که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. آنها شامل موارد زیر هستند:

۱- افرادی که در معرض آفتاب محدود هستند.

  • میزان ویتامین D که از قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شود ، تحت تأثیر فصل و عرض جغرافیایی قرار می گیرد.
  • در برخی نواحی ایران اشعه UVB کافی برای تشکیل ویتامین D در ماه های پاییز و زمستان وجود ندارد.
  • افرادی که در منزل قرار دارند ، زنانی که دارای حجاب اسلامی هستند ، و افرادی که شغل یا ساعات کار آنها را در معرض نور خورشید قرار ندارد، احتمالاً مقادیر قابل توجهی ویتامین D را از نور خورشید دریافت نمی کنند.
  • افرادی که از ضد آفتاب استفاده می کنند. استفاده از ضد آفتاب از تشکیل ویتامین D نیز جلوگیری می کند. حتی ضد آفتاب با SPF 8 ، مقدار موجود در بسیاری از مرطوب کننده های روزانه ، می تواند تولید ویتامین D را به شدت کاهش دهد.

۲- افرادی که از ضد آفتاب استفاده می کنند.

  • استفاده از ضد آفتاب از تشکیل ویتامین D نیز جلوگیری می کند.
  • حتی ضد آفتاب با SPF 8 ، مقدار موجود در بسیاری از مرطوب کننده های روزانه ، می تواند تولید ویتامین D را به شدت کاهش دهد.

 

 

۳-افرادی که رنگدانه بیشتری در پوست دارند.

  • افرادی که پوست تیره تری دارند ، ملانین بیشتری دارند.ملانین پرتوهای UV را جذب می کند و این باعث کاهش توانایی پوست در تولید ویتامین D می شود.

 

۴- افراد مسن

  • افراد مسن در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند ، زیرا توانایی تولید ویتامین D با افزایش سن کاهش می یابد.
  • در حقیقت ، میزان ویتامین D در افراد مسن تقریباً ۳۰٪  مقدار موجود در بزرگسالان جوانتر است.
  • تخمین زده می شود که ۲۰٪ تا ۱۰۰٪ افراد مسن از کمبود ویتامین D رنج می برند.

 

کمبود-ویتامین-دی

کمبود ویتامین دی چه بلایی سر خانم ها می آورد؟

۵-افرادی که قادر به جذب مناسب چربی نیستند (سوء جذب چربی).

  • برای جذب ویتامین D به مقداری چربی رژیم غذایی نیاز است تا در روده کوچک جذب شود.
  • افراد با شرایطی که باعث سوء جذب چربی می شوند مانند فیبروز کیستیک ، بیماری سلیاک ، بیماری کرون ، بیماری Whipple و بیماری مزمن کبد ، بیشتر مستعد کمبود ویتامین D هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است نتوانند ویتامین D را به شکل فعال خود تبدیل کنند.

 

۶- افرادی که چاق هستند.

  • اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید ، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار بگیرید.

 

۷- نوزادانی که بطور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شوند.

  • نیاز ویتامین D برای نوزادان را تنها با شیر مادر نمی توان برآورده کرد. قبل از استفاده از مکمل های ویتامین D در نوزادان ، با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

نفخ شکم کودک

 نشانه های فقر ویتامین D چیست؟

عوارض کمبود ویتامین d

  • بیماری نرمی استخوان ناشی از کمبود ویتامین دی
  •  خستگی و افسردگی نیز از علائم و عوارض کمبود ویتامین دی همراه است.

بیماری-نرمی-استخوان

کمبود ویتامین دی چه نشانه هایی دارد؟

علائم کمبود ویتامین دی در زنان

نیازهای غذایی یک نوزاد یا جنین ممکن است سطح ویتامین D را کاهش دهد, به خصوص در زنان در معرض خطر کمبود ویتامین D.

علائم بارداری

عوارض کمبود ویتامین دی در زنان

برای جبران کمبود ویتامین d چی بخوریم؟

خوشبختانه روشهای زیادی وجود دارد که می توانید وضعیت ویتامین D خود را بهبود بخشید.

در زیر چند ایده آورده شده است:

  • قارچ هایی را انتخاب کنید که در معرض نور ماوراء بنفش قرار گرفته است.
  • مکمل های روغن ماهی مصرف کنید
  • هفته ای دو بار ماهی چرب بخورید
  • شیر یا آب پرتقال های غنی شده با ویتامین D ، انتخاب و میل کنید
  • مقداری تخم مرغ و کره بخورید
  • در صورت امکان روزانه حداقل نیم ساعت در آفتاب وقت بگذرانید.

شیر-بادام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید