اصول انتقاد سازنده و موثر | تغییر دهید اما نه با روش های معمول …

خیلی کم هستند افرادی که مورد انتقاد قرار می گیرند ، احساس خوشایندی را تجربه کنند و در اکثر قریب به اتفاق همه در برابر انتقاد حالتی تدافعی را در پیش می گیرند و سعی بر این دارند تا اشتباه خود را توحیه کنند و گاهی برای توجیه رفتار خود آسمان، ریسمان های آنچنانی می بافند اما در صورت رعایت اصول انتقاد سازنده که ما در این پست سعی بر ارائه آنها داریم قادر خواهید بود بتوانید تغییرات مثبتی در رفتار افراد پیرامون خود ایجاد کنیم ، بدون آنکه حالت دلزدگی ، نا امیدی  در فرد مخاطبمان ایجاد گردد.

در صورتی که مقاله اصول ارتباط موثر و مهارت ارتباطی | چگونه اطرافیانتان را شیفته خود کنید؟ را مورد مطالع قرار داده باشید اولین اصل از اصول برقراری ارتباطات کوثر و کارآمد ، حذف انتقاد کردن از روابط جتماعی خود است. به گونه ای که تحت هیچ شرایطی موجب رنجش خاطر اطرافیانمان نباشیم. طبیعتاً هیچ کس هنگام مواجه با شخصی که عادت به انتقاد نمودن دارد ، حس خوشایندی را نخواهد داشت.حضرت امام حسین (ع) می فرمایند: اگر کسی را می شناسید که عادت به ریختن آبروی دیگران دارد ، سعی کنید شما را نشناسد. از بیان حضرت می توان فهمید یکی از آثار داشتن روحیه انتقادی ، ترک شدن توسط دیگران است.

اما با توجه به زندگی اجتماعی انسان ها ، رفتار های ناهنجار به یک امر اجتناب ناپذیر مبدل گشته که بی تفاوتی نسبت به آنها می تواند آثار سوء و جبران ناپذیری به بار آورد که حتماً باید برای این رفتارهای ناهنجار که ممکن است توسط یکی از اعضای خانواده یا همکار و دوست اجتماعی صورت بپذیرید راهکار مناسبی اندیشید.پس اگه فکر می کنید شما هم لازم دارد تا با اصول انتقاد سازنده آشنا بشید ایم مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار بدید.

اصول انتقاد سازنده
اصول انتقاد سازنده

اول تحسین کنید تا آمادگی پذیرش انتقاد را ایجاد نمایید

همیشه شنیدن انتقاد آسانتر میشود وقتی قبل از آن ستایشی استوار صورت گرفته باشد. این نکته طلایی را به خاطر داشته باشید که انسان های پیرامون ما فاقد منطق نیستند که تشخسص ندهند کسی که آنان را مورد انتقاد قرار می دهد در اکثر موارد ، دوستدار اوست ، اما در عین حال دارای احساس هستند . گاهی مسیر انتقاد کردن از پایمال کردن احساسات طرف مقابل می گذرد که نمی تواند شما را به هدف و مقصود امنتقاد کردن برساند.در زمینه حکایتی شنیدنی سروده شده است تحت عنوان افسانه باد و خورشید.باد و خورشید در مورد اینکه کدام یک قوی‌تر هستند، با هم منازعه و بحث  داشتند .بنابراین با هم به رقابت پرداختند تا مشخص شود کدامیک قادر است کت را از تن پیرمد درآورد.در همان حال پیرمردی در حال گذر از جاده بود. آن‌ها تصمیم گرفتند قدرت خود را آزمایش کنند تا مشخص شود کدامیک می‌تواند پیرمرد را وادار کند کتش را  از تن در‌‌آورد. اول نوبت باد بود. اما هرقدر باد شدیدتر می‌وزید، پیرمرد بیشتر کتش را دور خود می‌پیچیدسپس خورشید درآمد و شروع به تابش کرد. چیزی نگذشته بود که پیرمرد احساس گرما کرد و کتش را درآورد و خورشید برنده شد.

احترام گذاشتن و تکریم کردن دیگران همواره صمیمیت را به اوج خود می رساند. پس برای داشتن انتقاد سازنده ابتدا احساسات طرف مقابلتان را محترم بشمارید تا آمادگی دریافت نقد در او ایجاد گردد.

کمی صبر داشته باشید ، هنوز هم برای نقد کردن طرف مقابلتان نکاتی لازم دارید تا رعایت گردد.

به عقاید دیگران احترام بگذارید و اشتباهاتشان را به رخشان نکشید

یکی دیگر از اصول انتقاد سازنده این است که افراد را به خاطر اشتباهات رفتاریشان مورد ملامت قرار ندهیم و اشتباهشان را صریح به رخشان نکشانیم.هرگز با این جمله«من به تو فلان موضوع را ثابت خواهم کرد»؛«من چند کلمه حرف میزنم و وادارت میکنم تغییر رأی بدهی» سخن خود را آغازنکنید.الکساندر پوپ در کتاب خود می نویسد:به مردم چنان بیاموز که احساس نکنند چیزی به آنان می آموزی.لُرد چستر فیلد:اگر میتوانی عاقلتر از دیگران باش،اما هرگز این را به رُخ انان نکش.بهتر است تغییر عقیده دیگران را اینگونه شروع نماییم:

«خُب ببین من طور دیگری فکر میکنم.البته ممکن است من اشتباه بکنم و اغلب هم همینطور است و اگر اشتباه بود دوست دارم به من بگویی،بهتر است مسائل را بررسی کنیم»احترام گذاشتن به نظر دیگران و رفتار مودبانه با انان بسیار موثر است.اعلام اشتباه یک مرد تحصیل کرده و سرشناس،اشتباه بزرگی است که نباید مرتکبش شد.

پروفسور جیمز هاروی رابینسون در کتاب تاثیر ذهن در ساختار شخصیت:«ما بطور شگفت آوری در قبول باورهای خود بی پروا هستیم ولی اگر کسی بخواهد میان ما و باورها و افکارمان فاصله بیاندازد علاقه وصف ناپذیری به آن نشان میدهیم»

بجای متذکر شدن رفتار غلط دیگران ، روی طرز رفتار صحیح تمرکز کنیم

بیشتر افراد انسانی به محض رؤیت یک رفتار نا هنجار ، حملات نقادانه خود را آغاز می کنند که در اغلب موارد نتنها منجر به اصلاح رفتار فرد مقایل نمی شود ،به بروز عداوت و دشمنی نیز دامن می زند.رئیس یک شرکت تولیدی متوجه وضعیت نابسامان محوطه کارگاه پس از پایان کار کارگران شد که این امر شکوه و شکایت اهالی اطراف کارگاه را نیز به دنبال داشت.روزی تصمیم گرفت تا تمامی کارگران را جمع کند و آنان را مورد انتقاد گزنده و توبیخ و حتی کسر از حقوق کند اما پس از اندکی تامل  و وقوف بر بی نتیجه بودن این روش ، تصمیم گرفت آن روز را دو ساعت زودتر از محل کار خارج شده و پس از پایان ساعت کارگاه و اطمینان از رفتن تمامی کارگران با اجیر نمودن چند خدمه به محیط کارگاه باز گشته و کل محوطه را تمیز و مرتب نمود. روز بعد نیز با ۲ ساعت تاخیر و پس از ورود همه کارگران به محیط کار خود وارد گرید و به خاطر نظم و نظافت محل کارگاه ، تمامی کارگران را مورد تشویق قرار داد بدون اینکه نظافت کارگاه واقعاً کار کارگران باشد، نتیجه این شد که از آن روز به بعد کارگران قبل از ترک محل کار ، کل محوطه را تمیز نموده و بعد محل کار را ترک می کردند.پس می توان به جای انگشت گذاشتن روی رفتار های غلط ، با تحسین رفتار های صحیح ، تغییرات مثبتی را ایجاد نمود بدون اینکه بصورت مستقیم کسی را مورد نقد قرار داد.

یکی از اصول انتقاد سازندهریشه یابیمسائل است ، علت ها را بیابید تا مسأله حل گردد

در خیلی از موارد علت بروز رفتارهایی که سزاوار انتقاد هستند عواملی خارج از اراده اشخاص است که با حل و فصل نمودن آن عوامل رفتارهای ناهنجار نیز مرتفع می گردد.در یکی از ایالات کالیفرنیای آمریکا رفته رفته زنان خانه دار متمایل به سمت قمار و شرط بندی شده و همین مساله سبب ایجاد اتاق فکری برای حل این مسأله گردید.در خلال این جلسه یکی از علت های گرایش زنان به قمار و شرط بندی ، عدم وجود امکانات تفریحی  و ورزشی قلمداد شد. مصوب شد شهرداری آن منطقه در اسرع وقت امکانات تفریحی و ورزشی را به حد قابل قبولی افزایش دهد و این تصمیم رفته رفته سبب کاهش شدید آمار شرط بندی و قمار در میان زنان خانه دار شد. با شناخت منشاء رفتارهای غلط می توان اصلاحات رفتاری را با کمترین هزینه ممکن انجام داد.

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقرراتجمهوري اسلامي ايران است
دکمه بازگشت به بالا