پ
مغزتان-را-دوباره-سیم-کشی-کنید

کتاب مغزتان را دوباره سیم کشی کنید اثر جان بی آردن

“مغزتان را دوباره سیم کشی کنید”(Rewire Your Brain) کتابی تحسین برانگیز، در حدود ۳۰۰ صفحه، منتشر شده در سال ۲۰۱۰، اثر یک پزشک مغز و اعصاب که مطالعۀ آن می تواند بینش های بسیار کارآمدی در کنترل عادات، تمرکز فعال تر و سلامت مغز به انسان بدهد، ژانر این کتاب در دسته بندی علوم پزشکی، […]

“مغزتان را دوباره سیم کشی کنید”(Rewire Your Brain) کتابی تحسین برانگیز، در حدود ۳۰۰ صفحه، منتشر شده در سال ۲۰۱۰، اثر یک پزشک مغز و اعصاب که مطالعۀ آن می تواند بینش های بسیار کارآمدی در کنترل عادات، تمرکز فعال تر و سلامت مغز به انسان بدهد، ژانر این کتاب در دسته بندی علوم پزشکی، مغز و اعصاب و روانشناختی می گنجد و به شکل غیر داستانی روایت شده است اما قلم روان و کمتر تکنیکی نویسنده مطالعه را برای ما جذاب و قابل فهم می کند.

 

درباره نویسنده کتاب مغزتان را دوباره سیم کشی کنید

دکتر جان آردن(John Arden PHD) پزشک متخصص مغز و اعصاب، مولف بیش از ۱۵ کتاب تحت مجوز ABPP(هیئت روانشناسی حرفه ای امریکا)، با بیش از چهل سال تجربه در ارائه خدمات روانشناسی، روان درمانی بالینی و هدایت برنامه های بهداشت روان.


معرفی کتاب چشم اثر ولادیمیر ناباکوف
>>>

روال کتاب:

“مغزتان را دوباره سیم کشی کنید” شامل ۹ فصل می باشد که هر بخش به موضوع بخصوصی می پردازد:

  • در فصل اول این کتاب تغییرات عمده و دستاورد های علم اعصاب را بر می شمارد، از انعطاف عصب های موجود در مغز و شکل دهی و مدیریت عادات می گوید و دربارۀ واژۀ تغذیه(FEED) بحث می کند.
  • در فصل دوم دربارۀ ترس های بی موردی که مغز ما برایمان به وجود می آورد و راه های کنترل آن صحبت می شود.
  • در فصل سوم می آموزیم که چطور فعال سازی بخش های خاصی از مغز باعث کاهش افسردگی، مثبت اندیشی و خوش بینی می شود.
  • در فصل چهارم دربارۀ مهارت های حافظه، روش های افزایش ظرفیت حافظه و شناخت ابزار حفظی بحث می شود.
  • در فصل پنجم دربارۀ مواد بیوشیمی لازم برای کارایی بهتر مغز و نرم و انعطاف پذیر کردن سلول های عصبی نکات مهمی توضیح داده می شود.
  • در فصل ششم نقش مهم خواب مناسب و ورزش مناسب در سیم کشی مجدد مغز و تولید عصب های جدید را آشکار می کند.
  • در فصل هفتم دربارۀ سیستم های مغزی که مجموعا مغز اجتماعی نامیده می شوند بحث می شود و به ما نشان می دهد چگونه کسانی که روابط اجتماعی مثبتی دارند، سلامت و عمر طولانی تری دارند و در زندگی رضایتمند تر هستند.
  • در فصل هشتم راه های مقابله با پیچیدگی ها و مشکلات زندگی و راه های مقاوم سازی مغز را بیان می کند.
  • و در فصل نهم با دید کلی تری نسبت به حفظ آرامش در زندگی فردی-اجتماعی، افزایش سطح تحمل فشار های عصبی، همچنین حفظ احساس صلح و امنیت روانی و تاثیرات مراقبه روی مغز بحث می کند.

مغزتان را دوباره سیم کشی کنید

نقد و برسی مغزتان را دوباره سیم کشی کنید

  • “مغزتان را دوباره سیم کشی کنید” در دستۀ کتاب های پزشکی(مغز و اعصاب) می باشد اما محتوی غیر فنی آن راه را برای مطالعۀ هر درجه از سطوح فکری باز می کند؛ خود دکتر آردن در این باره می گوید: «این کتاب بر اساس پیشرفت های اخیر در علم اعصاب و درمان های مبتنی بر شواهد(انواع معالجاتی که موثر بوده اند) تدوین شده است.
  • این نسخه ای کمتر فنی از دو کتاب تخصصی دیگر من، مغزدرمانی بزرگسالان و مغزدرمانی کودکان و نوجوانان است. این دو کتاب، که با همکاری دوست و همکارم لوید لینفورد نوشته ام، به این می پردازند که چگونه از پیشرفت های علم اعصاب و درمان های مبتنی بر شواهد می توان در درمان استفاده کرد.
  • کتاب حاضر به منظور ارائۀ نسخه ای عملی و تدوین شده که توضیح می دهد چگونه واقعا مغز خود را بر اساس اصول تحقیق شدۀ عملی تغییر دهید تا راهنمایی برای سیم کشی مجدد مغز برای تغییر زندگی باشد. نمی توانید بدون تغییر دادن مغزتان طرز فکر واحساس خود را تغییر دهید.»
  • دکتر آردن توضیح می دهد که این تفکر که مغز ما تا آخر عمر بدون تغییر باقی می ماند غلط است، ما می پنداشتیم که تعداد سلول های مغز ما از بدو تولد تا لحظۀ مرگ یکسان است یا اینکه مغز برای کار کردن از روش های از پیش برنامه ریزی شده استفاده می کند اما مطالعات و دستاورد های اخیر خلاف این امور را اثبات می کند.
  • در این کتاب می آموزیم که با آگاهی از این قضیۀ مهم که مغز توانایی تغییر دارد آن را در جهت بهبود تفکر، خلق یا ترک عادت، ایجاد احساس مثبت، کاهش استرس و در نتیجه بهبود روابط اجتماعی و زندگی فردی به کار ببندیم.
  • دکتر کیت نگ(Kit Ng PHD) پزشک و روانشناس شناخته شدۀ سنگاپوری، تحصیل کردۀ امریکا با بیش از ۲۰ سال تجربۀ بالینی و روان درمانی در مورد “مغزتان را دوباره سیم کشی کنید” این چنین می گوید: «دکتر آردن راه را برای درمان مبتنی بر مغر و توانایی های آن هموار کرد. این طراوت آور، عملی و خلاقانه است.»
  • یک نکته بسیار حائز اهمیت که توسط خوانندگان حرفه ای تر و با دید پژوهشگرانه رعایت می شود، یادداشت برداری از کتابی است که در حال مطالعۀ آنید، نت برداری به خصوص زمانی اهمیت پیدا می کند که کتاب های غیر داستانی اعم از کتب روانشناسی، پزشکی، جامعه شناسی، فلسفی و… را مطالعه می کنید که حتما باید یک قلم و کاغذ در کنار خود داشته باشید و نکاتی که از دید شما مهم هستند و نیاز به خواندن دوباره دارند را بنویسید؛ “مغزتان را دوباره سیم کشی کنید” از رستۀ همین کتاب هاست که توصیه های قابل تامل آن می تواند تاثیرات عمیقی روی سبک زندگی شما داشته باشد.

معرفی کتاب ایزابل بروژ اثر کریستین بوبن
>>>

بهترین ترجمه کتاب مغزتان را دوباره سیم کشی کنید

تنها ترجمه موجود از این کتاب تا به امروز ترجمۀ دکتر ابراهیم شایان از نشر ققنوس است که هم ترجمۀ درخور و شایسته ای از این اثر دکتر آردن می باشد و همچنین کتاب های نشر ققنوس از تناسب چاپ و کیفیت کاغذ بالایی برخوردارند.

 

 

دیگر آثار:

از دیگر آثار دکتر آردن که تاکنون به فارسی ترجمه شده اند می توان به “تقویت حافظه” اشاره کرد.

 

بخش هایی از کتاب:

«کشفیات جدید علم اعصاب روشنگر این قضیه است که چطور می توانید پتانسیل های خود را به حداکثر و آسیب پذیری خود را به حداقل برسانید. من توضیح خواهم داد که این یافته ها چگونه باید برای سیم کشی دوبارۀ مغزتان به کار روند تا بتوانید احساس آرامش کنید و مثبت باشید.»

معلومات | دنیای اطلاعات عمومی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید