پ

روابط عمومی تان را گسترش دهید تا به انسانی جذاب تبدیل شوید

روابط عمومی یکی از طنز آلود ترین جنبه های دنیای نوین این است که از یک سو هر روز افراد بیشتری با یکدیگر ارتباط می یابند و از سوی دیگر، روابط بین فردی روز به روز ضعیف تر می شود. در واقع شگفتی های فناوری، همچون ایمیل، تلفن همراه و غیره باعث شده است که […]

روابط عمومی

یکی از طنز آلود ترین جنبه های دنیای نوین این است که از یک سو هر روز افراد بیشتری با یکدیگر ارتباط می یابند و از سوی دیگر، روابط بین فردی روز به روز ضعیف تر می شود. در واقع شگفتی های فناوری، همچون ایمیل، تلفن همراه و غیره باعث شده است که روابط انسان ها نسبت به گذشته که مردم با تلفن ثابت و نامه نگاری و دید وبازدید با هم در تماس بودند، چهار برابر افزایش یابد. اما به همین نسبت کیفیت ارتباطات پایین آمده است. تصور می کنید علت این امر چیست؟

یکی از دلایل این است که روابط بسیار سطحی شده است و باز دلیلش این است که مردم بیشتر به وسیله ی کامپیوتر و تلفن و بلک بری با هم در تماس هستند، که هیچ یک از این ابزار عمق و چگونگی احساس را به خوبی منتقل نمی کند. این وسایل در عین مفید بودن، برای روابط انسانی زیانبار است. گرچه عصر اطلاعات ثابت کرده که می تواند به گوانه ای شگفت انگیز و مؤثر دانش را به گردش در آورد، در پیشبرد روابط بین فردی ناتوان بوده است. ما به کمک فناوری می توانیم برای یکدگر پیام بفرستیم اما بدون احساس. و می توانیم با هم ارتباط داشته باشیم اما بدون حضور واقعی. با کاهش روابط رو در رو از به کار گیری مهارت های اجتماعی پایه ای همچون آداب سخن گفتن، رفتار مؤدبانه و حتی رسیدگی به وضع ظاهر خود، باز می مانیم و به این ترتیب هر چه بیشتر گرفتار تنهایی فردی و نابسامانی اجتماعی می شویم.

از آنجا که تماس رودررو به شدت کاهش یافته، توجه به روابط بین فردی دارای اهمیت ویژه ای شده است. به همین دلیل بد نیست با مهارت های اجتماعی ، همچون آداب معاشرت، آشتی کنید. منظور این نیست که بدانید در رستورانی مجلل با کدام قاشق غذا بخورید یا اینکه بدانید چند روز پس از گذشت یک رویداد، باید کارت سپاسگزاری بفرستید، بلکه گسترش روابط عمومی یعنی هماهنگ شدن با احساس و اندیشه های اطرافیان . نویسنده ای به نام امیلی پست می گوید: ” ادب یعنی توجه دقیق به احساس دیگران. اگر حساسیت را داشته باشید یعنی آداب و معاشرت می دانید، حتی اگر ندانید چه موقع از کدام چنگال استفاده کنید.”

 

چگونه روابط عمومی بهتری داشته باشیم ؟ 

1) نام دیگران را به زبان آورید.

هنگامی که با کسی صحبت می کنید، خواه نزدیکترین دوستتان باشد و خواه همکارتان، دل انگیز ترین واژه ای که می توانید به کار ببرید، نام اواست. به جای اینکه فقط بگوببد “صبح بخیر”، بگویید “صبح بخیر، علی.” بررسی ها نشان می دهد زمانی که با کسی حرف می زنید اگر نامش را به زبان بیاورید، برای او عزیز می شوید و در نتیجه او با دقت بیشتری به شما گوش می کند.حتی گفتن نام شخص در میان گفتگو، مانند ” می دانی علی، آنچه نگرانم  می کند این است که….” سبب می شود او خود را به شما نزدیک بداند. با به کارگیری این شیوه، طرف مقابل به شما و آنچه می گویید ارزش و احترام بیشتری می گذارد.

افزایش روابط عمومی
روابط عمومی تان را گسترش دهید

[irp posts=”1676″ name=”اصول ارتباط موثر و مهارت ارتباطی | چگونه اطرافیان را شیفته خود کنیم؟”]

 

 

 

2) از صمیم قلب احوالپرسی کنید.

هنگامی که از کسی می پرسیم ” حالت چطور است؟”، در واقع به او میگوییم:” من از حضور و وجود تو آگاهم.” این روز ها مردم با این همه مشغله و وقت کم، به ندرت از یکدگر احوالپرسی می کنند و وقتی هم که حال کسی را می پرسند، به راستی نمی خواهند پاشخ را بدانند. پس با پرسش واقعی، خود را از این گروه جدا سازید. حتی پا فراتر بگذارید و درباره ی تعطیلات آخر هفته، اعضای خانواده ی شخص، سفری که در پیش دارد یا مشکلات اخیرش از او سؤال کنید. هنگامی که گفتگو را کمی صمیمانه تر کنید، پیوند محکم تر و موفق تری با دیگران می یابید.

افزایش روابط عمومی
روابط عمومی تان را گسترش دهید

 

 

 

3) نگذارید پست و مقام در رفتارتان تأثیر بگذارد.

گرچه کسانی که با آنها کار می کنید با عناوین مدیر، معاون یا متخصص اطلاعات فناوری خوانده می شوند باید این عناوین را کنار بگذاریم. همه به یک میزان شایسته ی احترام هستند.لازم نیست جلوی مدیرتان خم و راست شوید چرا که در برابر او بجز احترام گذاشتن و انجام درست کارتان وظیفه ی دیگری ندارید. همچنین باید شأن و منزلت زیر دستان خود را نیز حفظ کنید زیرا کار آنها است که شما را پیش می برد. چگونگی رفتار شما با دیگران در هر پست و مقامی که باشند، نشان دهنده ی شخصیت شما است و انسان های درست و با شعور، ارزش آن را می دانند.

 

افزایش روابط عمومی
روابط عمومی تان را گسترش دهید

 

 

 

4) هنگامی که درگیر هستید به تلفن همراه پاسخ ندهید.

تلفن همراه یکی از بهترین و در عین حال گستاخانه ترین اختراعات تمدن است. روزنامه نگاری به نام مری اشمیچ در روزنامه ی شیکاگو تریبون می نویسد: ” تلفن همراه، مکان های عمومی را به باجه تلفن هایی عظیم تبدیل کرده است که در آن تلفن کننده ها با حالتی خود شیفته، مکالمه های خصوصی شان را به گوش بقیه می رساند…تلفن همراه نه تنها باعث تخریب ادب و نزاکت می شود، بلکه مهارت های بنیادی را نیز تخریب می کند. وقتی سرتان شلوغ است، اجازه ندهید تلفن همراهتان زنگ بزند. فراموش نکنید تلفن همراه برای آسایش شماست، نه برای آسایش شخصی که به شما تلفن می کند. مواقعی هم که فکر می کنید حتماً باید به تلفن تان جواب دهید، به شخصی که پشت خط است بگویید به محض اینکه یک مکان ساکت پیدا کنید، به او تلفن خواهید زد.

[irp posts=”2710″ name=”ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت | 13 اصل ارتباطی که شما را به موفقیت نزدیک می کند.”]

 

 

 

5) گفتگو های دشوار را هنگام رانندگی انجام دهید.

گاهی دشوارترین بخش گفتگو، رودررو شدن با طرف مقابل است. بنابراین هنگامی که با او مثلاً در اتومبیل و مشغول رانندگی هستید، شاخ غول را بشکنید و سر صحبت را باز کنید. اگر درباره ی مسأله ای که هر دو با آن درگیر هستید هنگام رانندگی حرف بزنید، دیگر مجبور نیستید در چشم طرف مقابلتان نگاه کنید و می توانیدخیلی راحت درباره ی آن مسأله با او حرف بزنید. هرگاه بتوانید بحث بی طرفانه ای را شکل بدهید، گفتگوی فرهیخته تری خواهید داشت و چه بسا راه حل های سازنده ای نیز بیابید.

افزایش روابط عمومی
روابط عمومی تان را گسترش دهید

 

6) ادب و احترام را به جا آورید تا شاهد افزایش روابط عمومی خود شوید

در سال 2002 گروه پژوهشی پابلیک آگندا طی یک بررسی دریافتند که از هر ده امریکایی، هشت نفر معتقدند که فقدان ادب و احترام در رفتار عمومی،یک مشکل ملی جدی است. برای اینکه انرژی مثبت به دیگران بدهید، آداب و معاشرت را به زندگی خود بازگردانید. از عبارات ” لطفاً “و “سپاسگزارم” استفاده کنید. با رعایت ادب و احترام ، نشان می دهید که شخصی با فرهنگ، فهمیده و سودمند هستید. مطمئن باشید که اطرافیان متوجه این ویژگی با ارزش می شوند و چه بسا از این گشاده رویی و بلند نظری شما درس بگیرند.

روابط عمومی تان را گسترش دهید
روابط عمومی تان را گسترش دهید

با به کارگیری مهارت روابط عمومی بالا با انواع انسان ها با شخصیت های گوناگون ارتباطی موفق داشته باشید.بهترین پیامد را از روابط خود بگیرید و هوش هیجانی تان را پرورش دهید. درک احساس دیگران جدی ترین پایه ی روایط عمومی بالا است. توجه خود را به دیگران، نشان بدهید. نام آنها را بر زبان بیاورید. از آنها سؤال کنید. هریک از این گام های کوچک، شما را در داشتن رابطه ای موفق و لذت بخش،فرسنگ ها پیش می راند.

 

7 ) همدردی کنید.

هنگامی که کسی از روی اعتماد با شما درددل می کند، انتظار ندارد از دقطه ضعفش سو استفاده کنید. خندیدن یا بی اعتنا بودن نسبت به آنچه می شنوید، به هیچ وجه درست نیست. عدم همدردی نشانه ی دوری و سردی است. بنابراین به کسی که سفره ی دلش را پیش شما می گشاید، دلسوزانه توجه کنید. اگر او گریه کرد، لارم نیست شما هم اشک بریزید. فقط نشان بدهید که احساسش را درک می کنید و برایش ناراحت هستید. هر چند این درجه از صمیمیت ممکن است شما را معذب کند، فراموش نکنید این شما هستید که دارید با طرف مقابلتان همدردی می کنید، نه طرف مقابلتان با شما!

 

روابط عمومی تان را گسترش دهید
روابط عمومی تان را گسترش دهید

 

8) شما هم بپرسید.

یکی از مشکلات ارتباطی انسان های نا موفق، مکالمه های یک طرفه است. در واقع هنگامی که کسی از این گونه افراد می پرسد چه شغلی دارند یا کجا زندگی می کنند، آنان پاسخ می دهند اما چیزی نمی پرسند. هنگامی که فقط پاسخ بدهید، برداشت طرف مقابل این خواهد بود که علاقه ای به همصحبتی با او ندارید. بتابراین شما نیز بپرسید.

 

9) تازه واردها را نیز بازی بدهید.

وارد شدن به گروه برای اولین بار، کار دشواری است. بنابراین از این پس هوای تازه واردها را به جمع خود داشته باشید. با آغوشی باز، فردی تازه وارد را بپذیرید و نگذارید خودش حدس بزند که موضوع از چه قرار است، بلکه از روی ادب ماکرا را برایش توضیح بدهید واو را نیز وارد گفتگو کنید. اگر لطیفهمی گویید، اورا نیز شرکت دهید. اگر پرسشی مطرح می کنید، نظر وی را نیز بپرسید. میدان دادن به یک تازه وارد برای آنکه بتواند در اولین برخورد تأثیری مثبت در دیگران بگذارد، اساس رابطه ای دوستانه را شکل می دهد و سبب می شود که اگر فرد خجالتی هم باشد، با شما احساس راحتی کند وبه این ترتیب، احترامتان نزد دیگران نیز بالاتر می رود.

[irp posts=”2725″ name=”با سرمایه گذاری روی خود ، موفقیت را به خانه بیاورید”]

 

10) پیام های تشکرآمیز و هدیه های کاری بفرستید.

طدز پردازی به نام ویل کاپی می گوید: ” آداب معاشرت یعنی کمی بیش از حد لزوم مراقب رفتارتان و مؤدب باشید. ” بنابراین با به جاآوردن ادب، خود را خوشنام کنید. به وسیله ی ایمیل یا پیغام گیر تلفن از کسی سپاسگزاری نکنید، بلکه کارتی بگیرید و با دستخط خودتان پیام تشکرآمیزی بنویسید وبرای شخص مورد نظر بفرستید تا بداند که به ارزش زمانی که صرف کرده و کاری که برای تان انجام داده است، آگاه هستید. همیشه برای کسی که در زمینه ی شغلی با شما مصاحبه یا لطفی در حق تان کرده است، چنین یادادشتی بفرستید. در مواردی مهمتر مانند وقتی که کسی برای تان کاری پیدا می کند یا مسئولیت شما را به عهده می گیرد، با هدیه ای ارزنده از محبتش سپاسگزاری کنید.

 

هدیه دادن
روابط عمومی تان را گسترش دهید

 

11) تشویق باید در جمع صورت گیرد و انتقاد در خلوت

هنگامی که از کار یکی از کارمندانتان راضی هستید، در یک جلسه و در حضور دیگران ار او سپاسگزاری کنید تا دیگران نیز اورا به عنوان الگویی مثبت در نظر بگیرند. این کار را به وقتش در حق تمام اعضا انجام بدهید تا کسی سوگلی پنداشته نشود. اما زمانی که لازم است از کسی انتقاد کنید، در خلوت و در اتاقی دربسته با او حرف بزنید. ایراد گرفتن از کسی در جمع ، نه تنها او را به شدت شرمنده می کند بلکه منتقد را به عنوان فردی بی نزاکت و خشن و بی احساس، از چشم وی می اندازد.

 

 

12) خوش پوش باشید.

گرچه قضاوت درباره ی دیگران براساس ظاهرشان نشانه ی سطحی نگری است، عقل مردم به چشمشان است. بنابراین ظاهر خود را با باطن زیبا و پیروزتان هماهنگ کنید. با پوشیدن شلوار چروک یا تی شرتی کهنه، بهانه به دست مردم ندهید. خواه درست باشد و خواه نه ، مردم ژولیدگی ظاهری را نشانه ی نابسامانی درونی و غیر حرفه ای بودن  می دانند. پوشش شما نشان می دهد که تا چه حد به خود و کارتان اهمیت می دهید. بنابراین مرتب و در خور احترام لباس بپوشید. متاسبت لباس ها یتان (رسمی یا غیر رسمی بودن ) با شرایط، و نیز پاکیزگی، اتوکشیدگی و هماهنگی آنها با یکدیگر، بسیار اهمیت دارد.

 

خوش-پوشی - روابط عمومی بالا
خوش-پوشی – روابط عمومی بالا

 

13) به بهداشت خود رسیدگی کنید، اما در خلوت

افراد موفق همواره پاکیزه هستند اما پشت درهای بسته بخ این امر می پردازند. بنابراین خوب است که ورزش کنید. اما نه اینکه سر کار هنگام صرف ناهار به ورزش های سنگین بپردازید و باعث شوید همکارانتان بقیه ی طول روز به دلیل بوی تند عرق بدنتان از شما گریزان شوند. رسیدگی به بهداشت فردی، مثل گرفتن ناخن، باید در خلوت صورت بگیرد. در محل کار، اموری را که باید در دستشویی انجام بدهید، همچون مسواک زدن، حتماً در دستشویی با در بسته انجام بدهید؛ یادتان باشد که شما با همکارانتان کار می کنید نه زندگی.

 

نظافت
روابط عمومی تان را گسترش دهید

 

14) به دیگران هم مجال بدهید.

نویسنده ای به نام لمونی اسنیکت گفته ی جالبی دارد: ” اگر قرار بود نویسنده ها نیز مانند برخی انسان ها که در حرف زدن دقت ندارند از سر بی دقتی بنویسند، هیچ کس حتی از یک کلمه از نوشته هایشان هم سر در نمی آورد.”پس این گفته ی هوشمندانه را به دهن بسپارید و به هنگام حرف زدن ، دقت کنید. اگر همایشی را مدیریت می کنید به همه به یک میزان وقت حرف زدن بدهید و نگذارید فقط یک نفر رشته ی سخن را به دست بگیرد. اگر دیدید که می گویید: ” من می توانم کلی درباره ی این موضوع حرف بزنم”، به خود تلنگر بزنید که شاید همین حالا هم دارید همین کار را کی کنید. خیلی خوب است که درباره ی موضوعی با شور و شوق صخبت کنید. اما کسی که کوتاه و مفید حرف بزند، تأثیرگذار و موفق تر است.

 

[irp posts=”2704″ name=”تاثیر نظم در موفقیت | با سازماندهی برنامه های خود به موفقیت چشمک بزنید”]

 

15) دیگران را از آنچه ممکن است موجب شرمندگی شان شود، آگاه کنید.

همان طور که شما دوست ندارید به هنگام صحبت با دیگران تکه ای سبزی به دندان تان چسبیده باشد، کسی هم که در برابر شما است چنین چیزی را نمی خواهد. هرچند گفتن این گونه مسائل به دیگران دشوار است، اگر بگویید، از شما بسیار ممنون می شوند. اگر دیدید به کفش کسی دستمال کاغذی چسبیده، شلوارش سوارخ است یا غذایی به صورتش مالیده شده استو غیره، پیشقدم شوید و طوری که کسی متوجه نشود، او را از آن مورد آگاه کنید. بدانید او از اینکه شما اید سختی را به جان خریده و از شرایطی خجالت آور نجاتش داده اید، بی نهایت سپاسگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری