×

بهترین و حرفه ای ترین دوره آموزش فتوشاپ

مشاهده و خرید
پ

خواص گل کلم و فواید درمانی آن به همراه عوارض ناشی از مصرف بیش از حد گل کلم

سرانه مصرف سالیانه  سبزیجات خصوصاٌ کلم ، کلم بروکلی ، گل کلم ، کاهو و… در ایران ۳۰ و در جهان ۱۲۰ کیلوگرم است .این موضوع جانی نگرانی و البته تاسف دارد با این حال مصرف مواد مضری همچون نوشابه در ایران از سرانه بسیار بالایی برخوردار است.یکی از علل این آمار و ارقام بی […]

سرانه مصرف سالیانه  سبزیجات خصوصاٌ کلم ، کلم بروکلی ، گل کلم ، کاهو و… در ایران ۳۰ و در جهان ۱۲۰ کیلوگرم است .این موضوع جانی نگرانی و البته تاسف دارد با این حال مصرف مواد مضری همچون نوشابه در ایران از سرانه بسیار بالایی برخوردار است.یکی از علل این آمار و ارقام بی اطلاعی از خواص سبزیجات خصوصاً خواص کل کلم است که ما در این مقاله از مجله خواص سبزیجات بر آن هستیم تا این سبزی خوراکی را بطور کامل برای شما عزیزان تسریح نماییم.با ما همراه بمانید …

خواص-گل-کلم

گل کلم چیست؟

  • گل کلم گیاهی صلیبی است که به طور طبیعی سرشار از فیبر و ویتامین های گروه B است.
  • این ماده آنتی اکسیدان ها و گیاهان دارویی را فراهم می کند که می توانند در برابر سرطان محافظت کنند.
  • گل کلم ، همچنین حاوی فیبر برای کاهش وزن و هضم راحت غذا می باشد.
  • گل کلم دارای کولین است که برای یادگیری و حافظه و بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر ضروری است.
  • گل کلم منبع فیبر و ویتامین ها است.مواد تشکیل دهنده آن ممکن است به تقویت استخوان ها ، تقویت سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از سرطان کمک کند.
  • روشهای خوشمزه خوردن گل کلم شامل پیتزا پوسته گل کلم و سوپ گل کلم است.
  • همچنین حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فرد است که می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد. علاوه بر این ، برای کاهش وزن بسیار مفید می باشد، و بسیار آسان برای اضافه کردن به رژیم غذایی شماست.

 

 

 

 

فواید و خواص گل کلم

 

گل کلم و مواد مغذی موجود در آن

در زیر مواد مغذی موجود در ۱ گل کل خام را مشاهده می کنید.

  • کالری: ۲۵
  • فیبر: ۳ گرم
  • ویتامین C  ۷۷٪
  • ویتامین K: 20٪
  • ویتامین B6: 11٪
  • فولات: ۱۴٪ از
  • پانتوتنیک اسید: ۷٪
  • پتاسیم: ۹٪
  • منگنز: ۸٪
  • منیزیم: ۴٪
  • فسفر: ۴٪
  • گل کلم منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است ، که حاوی مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما است.

 گل-کلم.

 

گل کلم و فیبر زیاد

  • گل کلم از نظر فیبر بسیار غنی است ، که برای سلامتی کلی مفید است.
  • در یک فنجان گل کلم ۳ گرم فیبر وجود دارد که ۱۰٪ نیاز روزانه شماست.
  • فیبر بسیار مهم است زیرا باکتریهای سالم موجود در روده شما را تغذیه می کند و به کاهش التهاب کمک می کند و باعث تقویت سلامت عملکرد دستگاه گوارش می شود.
  • مصرف کافی فیبر ممکن است به جلوگیری از شرایط گوارشی مانند یبوست ، دیورتیکولیت و بیماری التهابی روده (IBD) کمک کند.
  • مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات سرشار از فیبر مانند گل کلم با خطر کمتری از چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت در ارتباط است.
  • فیبر ممکن است به دلیل توانایی آن در ارتقاء کامل و کاهش مصرف کالری کلی ، در جلوگیری از چاقی نیز نقش داشته باشد.
  • گل کلم حاوی مقدار زیادی فیبر است که برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار مهم است و ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش دهد.

فیبر مانع از قند خون

 

گل کلم و آنتی اکسیدان ها

  • گل کلم منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها است که سلول های شما را از رادیکال های آزاد مضر و التهاب محافظت می کند.
  • مشابه سایر سبزیجات گلبرگ ، گل کلم به ویژه در گلوکوزینولاتها و ایزوتیایوسیانات ها بسیار زیاد است ، دو گروه از آنتی اکسیدان ها که نشان می دهد رشد سلول های سرطانی را کند می کند.
  • در مطالعات دیده شده که ، گلوکوزینولاتها و ایزوتیوسیاناتها به ویژه در برابر سرطان روده بزرگ ، ریه ، پستان و پروستات محافظت می شوند.
  • گل کلم حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی و فلاونوئید نیز است که دارای اثرات ضد سرطانی بوده و ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری دیگر از جمله بیماری های قلبی را کاهش دهد.
  •  گل کلم حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این بخاطر اثرات ضد التهابی آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد.
  • پس گل کلم مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان را تأمین می کند ، که برای کاهش التهاب و محافظت در برابر چندین بیماری مزمن مفید است.

مکمل های آنتی اکسیدان

 

فواید گل کلم برای کاهش وزن

  • گل کلم دارای چندین خاصیت است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند.
  • گل کلم کالری کمی دارد و یک فنجان گل کلم تنها ۲۵ کالری دارد، بنابراین می توانید بدون افزایش وزن مقدار زیادی از آن را میل کنید.
  • همچنین می تواند به عنوان یک جایگزین کم کالری برای غذاهای پر کالری مانند برنج و آرد مفید باشد.
  • به عنوان منبع خوبی از فیبر ، گل کلم هضم غذا را کند می کند و احساس پر بودن را تشدید می کند. این ممکن است به طور خودکار تعداد کالری هایی که در طول روز می خورید را کاهش دهد ، یک عامل مهم در کنترل وزن باشد.
  • محتوای بالای آب یکی دیگر از جنبه های مثبت کاهش وزن گل کلم است. در حقیقت ، ۹۲٪ از وزن آن را آب تشکیل می دهد.
  • پس گل کلم کم کالری است اما فیبر و آب زیادی دارد – تمام خواصی که ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

کاهش-وزن-و-درمان-کبد-چرب

 

گل کلم و کولین

  • گل کلم سرشار از کولین است ، یک ماده مغذی اساسی که بسیاری از افراد دچار کمبود آن هستند.
  • یک فنجان گل کلم حاوی ۴۵ میلی گرم کولین است که حدود ۱۱٪ از مصرف مناسب (AI) برای خانم ها و ۸٪ برای آقایان (۱ ، ۲۲) است.
  • کولین چندین عملکرد مهم در بدن دارد. برای شروع ، نقش مهمی در حفظ یکپارچگی غشای سلولی ، سنتز DNA و حمایت از متابولیسم بازی می کند.
  • کولین همچنین در رشد مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی که برای یک سیستم عصبی سالم ضروری هستند ، نقش دارد.
  • گل کلم به جلوگیری از تجمع کلسترول در کبد کمک می کند.
  • کسانی که کولین کافی مصرف نمی کنند ممکن است علاوه بر اختلالات عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر ، خطر ابتلا به بیماری کبد و قلب را نیز داشته باشند.
  • بسیاری از غذاها حاوی کولین نیستند. گل کلم به همراه کلم بروکلی یکی از بهترین منابع غذایی این گیاه است.
  • پس گل کلم منبع خوبی از کولین است ، مواد مغذی که بسیاری از افراد فاقد آن هستند. در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارد و برای جلوگیری از ابتلا به چندین بیماری کار می کند.

 

 

 

گل کلم و سولفورافان

  • گل کلم حاوی سولفورافان ، یک آنتی اکسیدان بسیار مهم است.
  • بسیاری از مطالعات  نشان داده اند که سولفورافان به ویژه در مهار آنزیم هایی که در رشد سرطان و رشد تومور نقش دارند ، برای سرکوب پیشرفت سرطان مفید است.
  • طبق برخی مطالعات ، سولفورافان ممکن است این پتانسیل را داشته باشد که رشد سلولهای سرطانی را با از بین بردن سلولهایی که از قبل آسیب دیده اند متوقف کند.
  • به نظر می رسد سولفورافان در برابر سرطان روده بزرگ و پروستات محافظت می کند ، اما همچنین به دلیل اثرات آن بر روی بسیاری از سرطان های دیگر ، مانند سینه ، لوسمی ، لوزالمعده و ملانوما مورد مطالعه قرار گرفته است.
  • تحقیقات نشان می دهد که سولفورافان همچنین ممکن است به کاهش فشار خون بالا و سالم نگه داشتن شریان ها کمک کند – هر دو عامل اصلی در پیشگیری از بیماری های قلبی است.
  • مطالعات زیادی نشان می دهد که سولفورافان نیز ممکن است در پیشگیری از دیابت و کاهش خطر عوارض ناشی از دیابت ، مانند بیماری کلیه ، نقش داشته باشد. در حالی که تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان تأثیرات سولفورافان در انسان ضروری است ، اما مزایای بالقوه سلامتی آن امیدوار کننده است.
  • پس گل کلم غنی از سولفورافان است ، یک ترکیب گیاهی با بسیاری از اثرات مفید مانند کاهش خطر سرطان ، بیماری های قلبی و دیابت است.

 

[irp posts=”8138″ name=”فلافل رژیمی | چگونه بی خطر ، فــــــــــــــــــلافل بخوریم”]

 

خواص گل کلم و جایگزین کم کربوهیدرات برای غلات و حبوبات

  • گل کلم فوق العاده متنوع است و می توان از آن برای جایگزینی دانه ها و حبوبات در رژیم غذایی استفاده کرد.
  • این نه تنها یک روش خارق العاده برای افزایش مصرف سبزیجات شما است ، بلکه برای کسانی که رژیم های کم کربوهیدرات را دنبال می کنند نیز بسیار مفید است.
  •  گل کلم از نظر کربوهیدرات نسبت به دانه و حبوبات به میزان قابل توجهی پایین است. به عنوان مثال ، یک فنجان گل کلم حاوی ۵ گرم کربوهیدرات است. در عین حال ، یک فنجان برنج حاوی ۴۵ گرم کربوهیدرات – نه برابر مقدار گل کلم
  • گل کلم می تواند در بسیاری از دستور العمل ها جایگزین دانه ها و حبوبات شود که این یک روش عالی برای خوردن سبزیجات بیشتر یا پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات است.

 

 

روش های استفاده از خواص گل کلم در رژیم غذایی

  • شما می توانید گل کلم را آسان به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • گل کلم نه تنها همه کاره است ، بلکه افزودن آن به رژیم غذایی بسیار ساده است.
  • شما می توانید گل کلم را به صورت خام مصرف کنید ، که به آماده سازی بسیار کمی احتیاج دارد.
  • شما می توانید گل های گل کلم خام را به عنوان یک میان وعده آغشته به آبلیمو مصرف کنید.
  • گل کلم را نیز می توان به روش های مختلفی مانند بخارپز کردن ، برشته کردن یا آب پز تهیه کرد. این یک غذای جانبی عالی را درست می کند یا می تواند با غذاهایی مانند سوپ ، سالاد ، سیب زمینی سرخ کرده و سیب زمینی ترکیب شود.
  • لازم به ذکر نیست ، در اکثر فروشگاه های مواد غذایی بسیار ارزان است و به طور گسترده ای در دسترس است.
  • پس روشهای زیادی برای اضافه کردن گل کلم به رژیم غذایی وجود دارد. این غذا را می توان به صورت پخته یا خام مصرف کرد و تقریباً در مورد هر غذای فوق العاده ای خارق العاده ایجاد می کند.

 

استفاده از گل کلم در غذاها

 

عوارض مصرف بیش از حد گل کلم

  • ممکن است عوارض ناخواسته ای در مصرف گل کلم وجود داشته باشد ، به خصوص اگر زیاد بخورید.
  • افرادی که از رقیق کننده خون استفاده می کنند نباید ناگهان شروع به خوردن گل کلم کنند زیرا مقادیر بالای ویتامین K می تواند با داروها واکنش منفی نشان دهد. پس گل کلم گیاهی بسیار سالم است که منبع قابل توجهی از مواد مغذی است.
  • نفخ شکم: غذاهایی که فیبر زیادی دارند ممکن است باعث افزایش  نفخ شکم شود. با این حال ، اکثر مردم می توانند این غذاها را در مقادیر متوسط تحمل کنند.

     

  • هرکسی که برای اهداف بهداشتی غذای پر فیبر خود را افزایش می دهد ، باید به تدریج این کار را انجام دهد و علائم را کنترل کند تا مشخص کند کدام غذاها در صورت وجود باعث نفخ می شوند.

     

  • لخته شدن خون: مقادیر زیاد ویتامین K می تواند برای اشخاص مبتلا به خون رقیق ، مشکلاتی ایجاد کند ، زیرا ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند.

     

  • هرکسی که داروهای رقیق کننده خون مانند کوادامین یا وارفارین مصرف می کند ، نباید ناگهان شروع به خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی حاوی ویتامین K کند.

 

خلاصه بحث خوال گل کلم

  1. گل کلم برخی از مزایای قدرتمند سلامتی را ارائه می دهد.این یک منبع عالی از مواد مغذی است ، از جمله معدودی که بسیاری از افراد به آنها نیاز بیشتری دارند.
  2. بعلاوه ، گل کلم حاوی آنتی اکسیدان های منحصر به فردی است که ممکن است التهاب را کاهش داده و از چندین بیماری مانند سرطان و بیماری های قلبی محافظت کند.
  3. علاوه بر این ، گل کلم به راحتی رژیم غذایی خود را اضافه می کند. این غذای خوشمزه ، تهیه آسان است و می تواند غذاهای پر کربوهیدرات را در چندین دستور العمل جایگزین کند.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری