×

بهترین و حرفه ای ترین دوره آموزش فتوشاپ

مشاهده و خرید
پ

آشنایی با خواص کلم | فواید کلم چه تاثیری بر سلامت ما دارد

کلم هزاران سال در سراسر دنیا پرورش یافته است و می توان آن را در انواع غذاهای مختلف از جمله  کیمچی و دلمه کلم یافت. با وجود مواد مغذی چشمگیر ، کلم اغلب مورد غفلت واقع می شود.این گیاه فوق العاده ، بسیار شبیه کاهو می باشد ، در واقع متعلق به جنس سبزیجات است که […]

کلم هزاران سال در سراسر دنیا پرورش یافته است و می توان آن را در انواع غذاهای مختلف از جمله  کیمچی و دلمه کلم یافت. با وجود مواد مغذی چشمگیر ، کلم اغلب مورد غفلت واقع می شود.این گیاه فوق العاده ، بسیار شبیه کاهو می باشد ، در واقع متعلق به جنس سبزیجات است که شامل کلم بروکلی ، گل کلم و خود کلم است.کلم در شکل ها و رنگ های متنوعی از جمله قرمز ، بنفش ، سفید و سبز وجود دارد و برگ های آن می توانند به صورت خرد یا صاف باشند.علاوه بر این ، کلم مملو ازویتامین ها و مواد معدنی غنی است. در این مقاله از مجله خواص سبزیجات ، ۹ مورد از مزایای سلامتی حیرت انگیز کلم را برای شما عزیزان که مورد تأیید علم نیز می باشد را به صورت کامل برای شما عزیزان بر می شماریم

خواص-کلم

خواص کلم

۱- کلم و مواد مغذی موجود در آن

  •  کلم دارای مواد مغذی فروانی می باشد.یک فنجان کلم دارای مواد مغذی از جمله:
    کالری: ۲۲
  • پروتئین: ۱ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین K: 85٪
  • ویتامین C: 54٪
  • فولات: ۱۰٪
  • منگنز: ۷٪
  • ویتامین B6: 6٪
  • کلسیم: ۴٪
  • پتاسیم: ۴٪
  • منیزیم: ۳٪
  • کلم همچنین حاوی مقادیر کمی از ریز مغذی های دیگر از جمله ویتامین A ، آهن و ریبوفلاوین است.
  • همانطور که در لیست بالا مشاهده می کنید ، سرشار از ویتامین B6 و فولات است که هر دو مورد برای بسیاری از فرآیندهای مهم بدن از جمله متابولیسم انرژی و عملکرد طبیعی سیستم عصبی بسیار مهم هستند.
  • علاوه بر این ، کلم سرشار از فیبر است و حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی از جمله پلی فنول ها و ترکیبات گوگرد  است.
  • آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که تعداد الکترون های عجیب و غریب دارند و آنها را ناپایدار می سازند. وقتی سطح آنها خیلی زیاد شود ، می توانند به سلولهای شما آسیب برساند.
  • کلم به ویژه از نظر ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند در برابر بیماری های قلبی ، برخی از سرطان ها از بدن محافظت کند.
  • پس کلم گیاهی کم کالری است که سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

 

نواع-کلم

۲- خواص کلم و التهاب

  • کلم ممکن است به شما در حفظ التهاب کمک کند. التهاب همیشه چیز بدی نیست.
  • در واقع بدن شما برای محافظت در برابر عفونت یا تسریع در بهبودی  ، به پاسخ التهابی متکی است. این نوع التهاب حاد یک پاسخ طبیعی به یک آسیب یا عفونت است.
  • از طرف دیگر ، التهاب مزمن که در مدت زمان طولانی رخ می دهد ، با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ، روماتیسم و ​​بیماری التهابی روده همراه است.
  • سبزیجات صلیبی مانند کلم حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی هستند که نشان داده شده است التهاب مزمن را کاهش می دهد.
  • در حقیقت ، تحقیقات نشان داده است که خوردن سبزیجات غلیظ بیشتر باعث کاهش برخی از مارکرهای خونی(تومور مارکرها موادی هستند که در مایعات بدن مثل خون، ادرار و بافت های بدن وجود دارند و در افراد مبتلا به سرطان در بافت های مختلف افزایش می یابند.) التهاب می شود.
  • یک مطالعه که روی  ۱۰۰۰ زن چینی انجام شده نشان داد که افرادی که بیشترین میزان سبزیجات را خوردند ، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را مصرف می کردند ، میزان التهاب بسیار کمتری داشتند.

 

 

 

۳- کلم و ویتامین C

  • کلم دارای ویتامین C است. و ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز معروف است ، یک ویتامین محلول در آب است که نقشهای مهمی در بدن دارد.
  • ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن غیرهمی را جذب کند ، نوع آهن موجود در غذاهای گیاهی.
  • کلم دارای  آنتی اکسیدان قدرتمندی است. که در حقیقت ، یکی از ویژگیهای بالقوه آن در مبارزه با سرطان است.
  • ویتامین C برای محافظت از بدن در برابر صدمات ناشی از رادیکالهای آزاد کار می کند ، که با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان همراه بوده است.
  • شواهد نشان می دهد که یک رژیم غذایی پر از ویتامین C با غذاهای سرشار از ویتامین C با خطر کمتری از سرطان های خاص همراه است.
  • طبق تجزیه و تحلیل اخیراً انجام شده نشان داد که خطر ابتلا به سرطان ریه ۷ درصد به ازای هر ۱۰۰ میلی گرم افزایش روزانه ویتامین Cکاهش یافته است.
  • با این حال ، این مطالعه محدود بوده زیرا نمی تواند مشخص کند که آیا کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ناشی از ویتامین C یا سایر ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات است.
  • در حالی که بسیاری از مطالعات مشاهده ای ارتباطی بین مصرف بیشتر ویتامین C و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطانها را نشان داده اند ، نتایج حاصل از مطالعات کنترل شده متناقض است. حتی اگر تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش این ویتامین در پیشگیری از سرطان انجام شود ، یقین دارد که ویتامین C در بسیاری از عملکردهای مهم بدن نقش اساسی دارد.
  • در حالی که هر دو کلم سبز و سرخ از منابع عالی این آنتی اکسیدان قوی هستند ، اما کلم قرمز حاوی حدود ۳۰ درصد بیشتر است.
  • یک فنجان (۸۹ گرم) بسته های کلم قرمز خرد شده در ۸۵٪ از مقدار توصیه شده برای ویتامین C ، یعنی معادل همان مقدار موجود ویتامیت C در یک پرتقال کوچک.
  • پس بدن ما برای بسیاری از کارکردهای مهم به ویتامین C احتیاج دارد و یک آنتی اکسیدان قوی است. کلم قرمز  این ماده مغذی را زیاد دارد.

 

 

۴- فواید کلم برای هضم غذا

  • کلم به بهبود هضم غذا کمک می کند. اگر می خواهید سلامت دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشید ، کلم غنی از فیبر راهی برای پیشبرد آن است.
  • این سبزی ترد سرشار از فیبر نامحلول روده است ، نوعی کربوهیدرات است که نمی تواند در روده ها تجزیه شود.
  • فیبر نامحلول موجود در کلم، با افزودن فله به مدفوع و ترویج حرکات منظم روده به سالم ماندن سیستم گوارشی کمک می کند.
  • علاوه بر این ، سرشار از فیبر محلول است ، که نشان می دهد تعداد باکتری های مفید روده را افزایش می دهد. و این امر به دلیل این است که فیبر منبع اصلی سوخت و ساز در روده است. و این باکتریها عملکردهای مهمی مانند محافظت از سیستم ایمنی بدن و تولید مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین K2 و B12 را انجام می دهند.
  • خوردن کلم بیشتر یک راه عالی برای سالم نگه داشتن و شادابی دستگاه گوارش است.
  • پس کلم حاوی فیبر نامحلول است ، که با فراهم کردن سوخت برای باکتری های دوستانه و ترویج حرکات منظم روده ، دستگاه گوارش را سالم نگه می دارد.

زماری-و-بهبود-هضم

 

۵- کلم و سلامت قلب

  • کلم ممکن است به سلامت قلب شما کمک کند.
  • کلم قرمز حاوی ترکیبات قدرتمندی به نام آنتوسیانین ها است. آنها به این سبزی خوشمزه رنگ بنفش پر جنب و جوش خود را می دهند. آنتوسیانین ها رنگدانه های گیاهی هستند که به خانواده فلاونوئید تعلق دارند. بسیاری از مطالعات پیوندی بین خوردن غذاهای سرشار از این رنگدانه و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی نشان داده اند.
  • در یک مطالعه روی زنان انجام شد ، محققان دریافتند که افرادی که بیشتر از غذاهای غنی از آنتوسیانین مصرف می کنند ، خطر حمله قلبی بسیار کمتری دارند.
  • یک تحلیل دیگر از ۱۳ مطالعه مشاهده ای که ۳۴۴ ۴۸۸ نفر را شامل می شد ، یافته های مشابهی داشتند.  افزایش مصرف فلاونوئید به میزان ۱۰ میلی گرم در روز با ۵٪ کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است.
  • همچنین با افزایش مصرف آنتوسیانین های رژیم غذایی ، فشار خون و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر کاهش یافته است.
  • همان طور که قبلاً گفه شد، التهاب نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی دارد و اثر محافظت کننده آنتوسیانین ها در برابر آن احتمالاً به دلیل ویژگی های ضد التهابی آنها است.
  • کلم حاوی بیش از ۳۶ نوع مختلف آنتوسیانین قوی است،  و این موضوع کلم را به عنوان یک انتخاب عالی برای سلامت قلب انتخاب می کند.
  • پس کلم حاوی رنگدانه های قدرتمندی به نام آنتوسیانین ها است که نشان داده شده خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

قلب چیست

 

۶- خواص کلم برای فشار خون

  • کلم ممکن است فشار خون را پایین بیاورد.
  • فشار خون بالا بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر خود قرار داده است.
  • فشار خون یک عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی و سکته مغزی است.
  • کلم قرمز منبع عالی پتاسیم است و ۱۲٪ از RDI را در یک وعده ۲ فنجان (۱۷۸ گرم) تحویل می دهد.
  • پزشکان غالباً به بیماران با فشار خون بالا توصیه می کنند میزان مصرف نمک را کاهش دهند. با این حال ، شواهد اخیر نشان می دهد که افزایش پتاسیم در رژیم غذایی شما به همان اندازه برای کاهش فشار خون اهمیت دارد.
  • خوردن کلم غنی از پتاسیم یک روش خوشمزه برای کاهش فشار خون بالا است و ممکن است به نگه داشتن آن در یک محدوده سالم کمک کند.
  • پتاسیم به دفع سدیم اضافی از طریق ادرار کمک می کند. همچنین دیواره رگهای خونی را شل می کند و این باعث کاهش فشار خون می شود.
  • پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت مهم است که بدن برای عملکرد صحیح آن نیاز دارد. یکی از کارهای اصلی آن کمک به تنظیم فشار خون با خنثی کردن تأثیرات سدیم در بدن است.
  • اگرچه سدیم و پتاسیم برای سلامتی بسیار مهم هستند ، رژیم های غذایی مدرن تمایل به سدیم خیلی زیاد و پتاسیم خیلی کم دارند.
  • پس پتاسیم به حفظ فشار خون در محدوده سالم کمک می کند. افزایش مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند کلم ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

فشار-خون-طبیعی

 

۷- خواص کلم برای کلسترول خون

  • کلم می تواند به پایین آوردن سطح کلسترول کمک کند.
  • کلسترول یک ماده مومی مانند چربی است که در هر سلول بدن شما یافت می شود.
  • برخی فکر می کنند کلسترول بد است ، اما برای عملکرد صحیح بدن ضروری است.
  • فرآیندهای چون  هضم مناسب و سنتز هورمون ها به کلسترول و ویتامین D بستگی دارد.
  • با این حال ، افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز تمایل به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند ، به ویژه هنگامی که سطح کلسترول LDL “بد” را افزایش داده اند.
  • کلم حاوی دو ماده است که نشان داده شده سطح ناسالم کلسترول LDL را کاهش می دهد.
  • کلم منبع خوبی از فیبر محلول است. در حقیقت ، حدود ۴۰٪ فیبر موجود در کلم محلول است.
  •  کلم با دارا بودن فیبر محلول نشان داده شده است که فیبر محلول با اتصال به کلسترول در روده و کاهش سطح کلسترول LDL به بدن کمک می کند.
  • یک تجزیه و تحلیل بزرگ از ۶۷ مطالعه نشان داد که وقتی مردم ۲ تا ۱۰ گرم فیبر محلول در روز می خورند ، باعث کاهش سطح کلسترول LDL در بدن می شوند.
  • استرول های گیاهی کلم حاوی موادی به نام فیتواسترول ها است. آنها ترکیبات گیاهی هستند که از نظر ساختاری شبیه به کلسترول هستند و با مسدود کردن جذب کلسترول در دستگاه گوارش ، کلسترول LDL را کاهش می دهند.
  • دریافت فیتواسترول به میزان ۱ گرم در روز می تواند که غلظت کلسترول LDL را تا ۵٪ کاهش می دهد.
  • کلم منبع خوبی از فیبر محلول و استرولهای گیاهی است. نشان داده شده است که این مواد باعث کاهش کلسترول LDL می شوند.

کلسترول-بالا

 

۸- کلم و ویتامین k

  • کلم منبع عالی ویتامین K است.
  • ویتامین K مجموعه ای از ویتامین های محلول در چربی است که نقش های مهمی در بدن دارد.این ویتامین ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند.
  • ویتامین K1 (فیلوکلینون) که در درجه اول در منابع گیاهی یافت می شود.
  • ویتامین K2  در منابع حیوانی و برخی غذاهای تخمیر شده یافت می شود. همچنین توسط باکتری های موجود در روده بزرگ تولید می شود.
  • کلم منبع بسیار مهمی از ویتامین K1 است که ۸۵٪ از مقدار توصیه شده روزانه را در یک فنجان (۸۹ گرم) (۲) تأمین می کند.
  • ویتامین K1 یک ماده مغذی کلیدی است که نقش های مهمی در بدن دارد. یکی از کارکردهای اصلی آن این است که یک عامل مؤثر برای آنزیم هایی است که وظیفه لخته شدن خون را بر عهده دارند.
  • بدون ویتامین K ، خون توانایی لخته شدن مناسب خود را از دست می دهد و خطر خونریزی بیش از حد را افزایش می دهد.
  • پس ویتامین K برای لخته شدن خون بسیار مهم است. کلم منبع عالی ویتامین K1 است.

 

 

 

۹- کلم و  رژیم غذایی مناسب

  •  افزودن کلم به رژیم غذایی بسیار مناسب است. چونکه علاوه بر اینکه فوق العاده سالم است ، کلم بسیار خوشمزه است.
  • کلم را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد و به غذاهای متنوعی مانند سالاد ، سوپ ، خورش و… اضافه کرد.
  • علاوه بر سازگاری با بسیاری از دستور العمل ها ، کلم بسیار مقرون به صرفه است.
  • مهم نیست که شما کلم را چگونه تهیه کنید ، اضافه کردن این سبزی خاویاری به بشقاب شما یک روش مقوی و مفید برای سلامتی شماست.
  • کلم گیاهی همه کاره است که به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی خود گنجانید. شما می توانید از آن برای تهیه غذاهای مختلف زیادی از جمله سالاد ، خورش ، سوپ ، استفاده کنید.

 

خلاصه خواص کلم

  • کلم یک غذای فوق العاده سالم است.
  • این ماده مغذی برجسته ای دارد و به ویژه در ویتامین های C و K بسیار زیاد است.
  • علاوه بر این ، خوردن کلم حتی ممکن است به کاهش خطر برخی بیماری ها ، بهبود هضم و مبارزه با التهاب کمک کند. و همچنین کلم باعث می شود علاوه بر تعدادی از دستور العمل ها ، خوشمزه و ارزان باشد.
  • با داشتن بسیاری از مزایای بالقوه سلامتی ، می توان به راحتی فهمید که چرا کلم سزاوار است مدتی در کانون توجه و روی بشقاب شما باشد.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری