×

بهترین و حرفه ای ترین دوره آموزش فتوشاپ

مشاهده و خرید
پ

خواص شلغم برای سرماخوردگی ، قلب ، پوست ، لاغری

خواص شلغم برای سلامتی تا حدی است در طول قرون وسطا ، شلغم به عنوان یک سبزیجات معروف که اغلب توسط طبقه اقتصادی پایین تر مصرف می شد ، شهرت پیدا کرد. امروزه ، شلغم به طور گسترده در انواع غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یکی از اعضای خانواده خاویاری […]

خواص شلغم برای سلامتی تا حدی است در طول قرون وسطا ، شلغم به عنوان یک سبزیجات معروف که اغلب توسط طبقه اقتصادی پایین تر مصرف می شد ، شهرت پیدا کرد. امروزه ، شلغم به طور گسترده در انواع غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یکی از اعضای خانواده خاویاری ، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. شلغم به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد و تراکم کم کالری آن شناخته شده است ، و این باعث می شود آن را به عنوان یک غذای مناسب برای افزودن به برنامه غذایی سالم خود قرار دهید.ما در این پست از مجله خواص سبزیجات به طور کامل شلغم و خواص شگفت انگیز آن را ارائه می کنیم.پس با ما همراه باشید.

در یک شلغم بطور متوسط فقط ۳۴ کالری ، ۴ گرم فیبر هنگام پخت و ۱ گرم پروتئین وجود دارد. همچنین حاوی بیش از نیمی از نیازهای روزانه ویتامین C شما است.

 خواص-شلغم

خصوصیات شلغم

  • شلغم از گروه سبزیجات است که دارای رنگ سفید خامه ای و رنگ ارغوانی بنفش می باشد.
  • مردم غالباً این غذای محبوب را با سبزیجات ریشه ی  مانند سیب زمینی و چغندر گروه بندی می کنند.
  •  شلغم در واقع پسر عموی کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، آرگولا و کلم است.
  • شلغم مانند سایر سبزیجات خوراکی ، مواد مغذی زیادی را تأمین می کند و کالری کمی دارد.
  • علاوه بر شلغم برگ شلغم هم بسیار مقوی و خوشمزه می باشد.
  • مشخص نیست که شلغم سالم تر است یا برگ آن ، زیرا سبزیجات شلغم دارای ترکیبات مغذی مختلفی نسبت به ریشه ها هستند.
  • سبزیجات شلغم منبع عالی ویتامین K ، ویتامین A ، ویتامین C ، فولات ، مس و منگنز هستند.
  • هم سبزیجات و هم ریشه ها منابع عالی فیبر هستند.
  • بهتر است هنگام پخت و پز هم ریشه ها و هم سبزی ها را مخلوط کنید.

خواص-درمانی-شلغم


 

اجزای تشکیل دهنده ی شلغم

  1. ۳۶٫۴ کالری
  2. ۱٫۱۷ گرم پروتئین
  3. ۰٫۱۳ گرم چربی
  4. ۸٫۳۶ گرم کربوهیدرات
  5. ۴٫۶۶ گرم شکر
  6. ۲٫۳۴ گرم فیبر
  7. ۳۹ میلی گرم  کلسیم
  8. ۰٫۳۹ میلی گرم آهن
  9. ۱۴٫۳ میلی گرم منیزیم
  10. ۳۵٫۱ میلی گرم فسفر
  11. ۰٫۱۳ میکروگرم ویتامین
  12. K87.1 میلی گرم سدیم
  13. ۳۵۱/۰ میلی گرم روی
  14. C19.5 میکروگرم فولات

 

فواید-شلغم-و-خواص-درمانی-آن


فواید شلغم برای سلامتی

بسیاری از محققان و متخصصان بهداشت بر این باورند که مواد مغذی موجود در شلغم طیف گسترده ای از مزایای سلامتی را دار می باشد.

۱- فواید شلغم در رفع مشکلات روده

  • فیبر موجود در شلغم ممکن است به رفع مشکلات روده کمک کند.
  • یک فنجان شلغم خام به وزن ۱۳۰ گرم ، ۲٫۳۴ گرم فیبر فراهم می کند.
  • فیبر به کاهش فشار و التهاب در روده بزرگ کمک می کند.
  • به طور خاص ، رژیم های غذایی حاوی فیبر بالا با خطر کمتری از مشکلات روده از جمله دیورتیکولیت همراه است.
  • شلغم و سایر غذاهای پر فیبر با جذب آب در روده بزرگ و آسانتر کردن حرکات روده به کاهش شیوع شعله های دیورتیکولیت کمک می کنند.
  •  پزشکان همیشه رژیم غذایی با فیبر بالا را برای افراد مبتلا به دیورتیکولیت توصیه نمی کنند. قبل از خوردن غذاهای پر فیبر با پزشک مشورت کنید.
  • بر اساس تحقیقات انواع مختلف فیبر تأثیرات متفاوتی بر خطر ابتلا به دیورتیکولیت فرد دارند. با این حال ، فیبر خطر را کاهش می دهد.
  • تحقیقات  به روشن شدن فواید فیبر برای جلوگیری از دیورتیکولیت کمک خواهد کرد. افراد باید قبل از افزایش قابل توجه فیبر خود با پزشک صحبت کنند.

تشخیص-سندرم-روده-تحریک-پذیر


 

۲- خواص شلغم در کاهش فشار خون

  • کاهش فشار خون مطابق مطالعات و تحقیقات انجام شده غذاهای حاوی نیترات رژیم غذایی – مانند شلغم و سبزیجات کولاک – ممکن است مزایای متعددی برای سلامتی رگ های خونی ایجاد کنند. این موارد شامل کاهش فشار خون و جلوگیری از چسبیدن پلاکت ها در خون است.
  • با این حال ، خطرات طولانی مدت از رژیم غذایی نیترات بالا و تأثیر آن بر سلامت قلب و عروق نامشخص است.
  • به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات اثرات مثبتی بر فشار خون دارد.
  • میوه و سبزیجات نقش مهمی در رژیم غذایی برای  قلب ، ریه و خون دارند ، که متخصصان پزشکی برای کاهش فشار خون طراحی کرده اند.
  • شلغم همچنین پتاسیم را تأمین می کند که با آزاد کردن سدیم از بدن و کمک به رقیق شدن عروق می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

فشار-خون-طبیعی


 

۳- خواص شلغم در کاهش خطر سرطان

  •  مصرف زیاد سبزیجات گلبرگدار – از جمله شلغم ، گل کلم و کلم  خطر ابتلا به سرطان را کمتر می کند.
  • این سبزیجات حاوی چندین ترکیب هستند که ممکن است اثرات محافظتی در برابر برخی سرطان ها داشته باشند.
  • غذاهای حاوی ترکیبی به نام سولفورافان نیز می توانند نقش مهمی در درمان سرطان داشته باشند. سبزیجات صلیبی حاوی مقادیر زیادی سولفورافان هستند.
  • طبق  مطالعات سولفورافان ممکن است در عملکرد هیستون دیاستیلاز اختلال ایجاد کند ، آنزیمی که در پیشرفت سلولهای سرطانی نقش دارد.

سلول-سرطان


 

۴- کمک به کاهش وزن و هضم غذا

  • شلغم و سایر سبزیجات حاوی فیبر هستند و باعث می شوند افراد به مدت طولانی تری احساس سیری کنند و کالری کمتری هم دارند.
  • خوردن وعده های غذایی حاوی فیبر همچنین به ثبات سطح قند خون کمک می کند.
  • محتوای فیبر موجود در شلغم همچنین ممکن است از یبوست جلوگیری کرده و باعث منظم شدن دستگاه گوارش سالم شود.
  • حرکات منظم و کافی روده برای خلاص شدن از شر سموم از طریق صفرا و مدفوع بسیار مهم است.
کاهش-وزن
کاهش-وزن

نکاتی برای انتخاب شلغم خوب

  • هنگام خرید شلغم ، اندازه هایی را که کوچک و سنگین هستند انتخاب کنید.
  •  شلغم های تازه؛ جوان و کوچک هستند ، و آنها طعمی شیرین و ملایم دارند.
  • با رشد و پیری آنها ، عطر و طعمشان تند تر می شود و بافت آن زبر و چوبی می شود.
  • به دنبال شلغم هایی با گلبرگ های سبز رنگ روشن و تازه باشید.
  • شما می توانید از سبزیجات برای پخت و پز یا در سالاد استفاده کنند.
  • همیشه شلغم ها را در یک فضای خنک و کم نور ذخیره کنید و قبل از استفاده آنها را بشویید ، صاف کنید و پوست آنها را  بگیرید.
  • شلغم یک گوشت داخلی ترد و سفید دارد که عطر و طعم تند و فلفلی دارد.
  • افراد می توانند آنها را به صورت خام یا پخته بخورند.
  • با این حال ، شلغم های پخته شده طعم و کیفیت بهتری دارد.

شلغم-پخته-شده


روش های استفاده از شلغم

  • به هر روشی که از سیب زمینی استفاده کنید ، از شلغم نیز استفاده کنید. آنها را در خورش ها ، سوپ ها و همراه سیب زمینی ها پخته یا بصورت آب پز امتحان کنید ، یا با مقداری کره ، نمک یا آب لیمو بخارپز کنید.

استفاده از شلغم در طبخ انواع سوپ ها

  • می توان از شلغم در طبخ انواع سوپ ها استفاده کرد و از خواص آن بهره مند گردید.یکی از بهترین سوپ هایی که می توان با شلغم طبخ نمود ، سوپ ترخینه است که بسیار مغوی و برای سرماخوردگی ، معجونی بی نظیر است.

سوپ-شلغم


استفاده از شلغم در ترشیجات

  • می توان از شلغم درون مواد ترشی سیفی جات استفاده نمود.

ترشی-شلغم


استفاده از شلغم در سالاد

  • شلغم های جوان یا کوچک را که در مراحل اولیه برداشت می شوند و دارای طعم شیرین و ظریفی هستند به صورت خام به همراه کلم، هویج و چغندر به سالاد سبزیجات اضافه کنید. شلغم ها ی بزرگ تر طعمی شبیه به چوب پیدا می کنند و برای استفاده در سالاد مناسب نیستند.

استفاده-از-شلغم-در-سالاد.


استفاده از آب شلغم

  • آبی که شلغم در آن می پزد را دور نریزید.آب شلغم مورد بسیار مناسبی برای بخور کردن برای سینوزیت حاد و گزینه فوق العاده ای برای گرفتگی گلو ناشی از سرماخوردگی است.

بخور-گرفتن-با-آب-شلغم

روش های پختن شلغم

  • برای پختن مناسب شلغم به روش های متنوع و مختلفی می توان اقدام نمود که در ادامه به برخی از یان روش ها اشاره می کنیم:
  • ۱- شلغم ها را به خوبی پوست بگیرید و داخل یک نایلون فریزر قرار داده و فریزر را ببندید ، سپس آن را داخل قابلمه آب ریخته تا در اثر حرارت آب پخته شود.خوبی این روش عدم نفوذ آب به داخل بافت شلغم  است و ه اصطلاح از آبکی شدن شلغم مانعت می کند و تمامی خواص شلغم را حفظ می کند.
  • ۲-به همراه شلغم در هنگام پختن از سیب زمینی استفاده کنید به اینصورت که سیب زمینی ها را (پوست کنده یا با پوست) کف قابلمه ریخته  و مقداری آب به آن اضافه کنید.در اداه شلغم ها را روی سیب زمینی های درون قابلمه بریزید به گونه ای که شلغم ها درون آب قرار نگیرند و شعله را روی مقدار کم تنظیم نمایید تا علاوه بر پختن سیب زمینی بوسیله حرارت آب جوش ، شلغم ها توسط حرارت ناشی از بخار آب و درمای بالای درون قابلمه ، پخته شود.
  • ۳- پس از پخته شدن سیب زمینی و شلغم ها ، با پشت چنگال ، آنها را با یکدیگر له کنید تا زمن له شدن در یکدیگر نیز مخلوط شوند. ترکیب سیب زمینی آپ پز و شلغم ، یک خوراکی خوش مزه و مفید برای سلامتی خواهد بود.
منبع
healthline
کلیدواژه : خواص سبزیجاتشلغم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری