کد خبر:2168
پ

بی خوابی را جدی بگیرید | عوارض خطرناک کم خوابی و عدم خواب کافی شبانه

بی خواب برای سلامتی مطلوب بسیار مضر است و می تواند بر روی سطح هورمون ، خلق و خو و وزن تأثیر بگذارد. مشکلات خواب از جمله خروپف ، آپنه خواب ، بی خوابی ، محرومیت از خواب و سندرم پاهای بی قرار شایع است.خواب روی تصمیم گیری ، اصول اخلاقی ، سلامتی و میزان […]

بی خواب برای سلامتی مطلوب بسیار مضر است و می تواند بر روی سطح هورمون ، خلق و خو و وزن تأثیر بگذارد. مشکلات خواب از جمله خروپف ، آپنه خواب ، بی خوابی ، محرومیت از خواب و سندرم پاهای بی قرار شایع است.خواب روی تصمیم گیری ، اصول اخلاقی ، سلامتی و میزان زمانی که برای گشتن در اینترنت صرف می کنید تاثیر می گذارد.تحقیقات نشان می دهد رابطه زیادی میان زیبایی و خواب وجود دارد.دانشمندان در حرکتی جالب ، عکس افراد را قبل و بعد از کمبود خواب مورد بررسی قرار دادند ؛ آد دسته از افرادی که چهره خسته(ناشی از کمبود خواب) داشتند ، همواره کمترین امتیاز از نظر جذابیت می گرفتند.

افراد مبتلا به بی خوابی می توانند از خواب خود احساس نارضایتی کنند و معمولاً یک یا چند مورد از این علائم را تجربه می کنند: خستگی ، انرژی کم ، مشکل در تمرکز ، اختلالات خلقی و کاهش عملکرد در محل کار یا مدرسه.اینکه احساس خستگی نکنید به این معنی نیست که خواب کافی و بهترین عملکرد ممکن را دارید.خواب سنج شما به احتمال خیلی زیاد درست کار نمی کند !!!

بی خوابی چه مدت طول می کشد؟

بی خوابی را می توان براساس مدت زمان آن به دو صورت بی خوابی حاد و بی خوابی مضمن توصیف کرد.

بی خوابی حاد

این نوع بی خوابی ،مختصر است و غالباً به دلیل شرایط زندگی اتفاق می افتد (برای مثال ، وقتی نمی توانید شب قبل از امتحان بخوابید یا بعد از دریافت خبرهای استرس زا یا بد). بسیاری از افراد ممکن است این نوع اختلال در خواب را تجربه کرده باشند ، و  رفع آن بدون هیچگونه درمانی به راحتی ممکن است.

بی خوابی مزمن

این نوع بی خوابی ، خواب مختل است که حداقل سه شب در هفته رخ می دهد و حداقل سه ماه طول می کشد. اختلالات مزمن بی خوابی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. تغییر در محیط ، عادت های ناسالم خواب ، کار در شیفت ، سایر اختلالات بالینی و برخی از داروهای خاص می تواند به الگوی طولانی مدت خواب ناکافی منجر شود. افراد مبتلا به بی خوابی مزمن ممکن است از نوعی درمان بهره مند شوند تا به آنها در بازگشت به الگوهای خواب سالم کمک کند.

طبق گزارش یکی از محققین در زمینه خواب از دانشگاه پمسیلوانیا ، افرادی که در  طول دو هفته تنها حدود 4 ساعت خوابیده بودند اذعان داشتند که خسته هستند و حالشان خوب است.در ادامه محقیقین چندین آزمایش را روی آنان تجربه نمودند و به این حقیقت رسیدند که ؛ مغز آنان کاملاً توان خود را از دست داده است.این محقق متوجه شده که این افراد پس از دو هفته که هر شب حدود 6 ساعت خوابیده بودند در حالتی قرار داشتند که کاملاً مست بودند.شما بصورت میانگین چند ساعت در شب می خوابید؟

البته افرادی هم هستند که به چند ساعت خوابیدن در شبانه روز نیاز دارند و اما به احتمال 99 درصد شما نمی توانید جزء آن دسته باشید.این افراد که به افراد کم خواب معروف هستند تنها 1 تا 3 درصد جمعیت روی کره زمین را تشکیل می دهند.اعتقاد دانشمندان خواب بر این است که احتمالاً این افراد از جنون خفیفی که نشانه های آشکاری ندارد رنج می برند.یکی از این دسته افراد رندی گاردنر است که رکورد 11 روز بیداری متوالی را برای خود به ثبت رسانده است.محققین در مدت 11 روز بیداری وی همه چیز را ثبت نمودند و متوجه شدند که او هیچ مشکل بزرگی به لحاظ سلامتی ندارد و در نهایت تنها پس از چند ساعت خوابیدن ، بدن وی به حالت عادی خود باز می گردد.البته در طول این مدت مغز وی کاملاً آشفته و نامنظم شده بود و پس از مدتی در حرف زندن دچار مشکل گردید.هذیان می گفت و نمی توانست با چشمان خود به جایی خیره شود.

علائم بی خوابی

علائم بی خوابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دشواری خوابیدن در شب
  • بیدار شدن در طول شب
  • خیلی زود بیدار می شوید
  • بعد از خواب شبانه احساس آرامش نمی کنید
  • خستگی روزانه یا خواب آلودگی
  • تحریک پذیری ، افسردگی یا اضطراب
  • مشکل در توجه ، تمرکز روی وظایف یا به خاطر سپردن
  • افزایش خطاها یا تصادفات
  • نگرانی های مداوم در مورد خواب

عوارض بی خوابی کدامند؟

بی خوابی به عنوان یا ناهنجاری شایع می تواند عواقب و پیامد های بسیار جبران ناپذیری را به بار آورد.یکی از علل عدم اقدام بیماران مبتلا به کم خوابی ، عدم آگاهی از آثار وخیم آن است که سبب شده نسبت به درمان آن اقدام نکنند.در زیر با مهم ترین پامدهای بی خوابی و مشکلات ناشی از آن آشنا می شویم.

1- خواب آلودگی و باعث بروز حوادث:

کمبود خواب عاملی در برخی از بزرگترین بلایای تاریخ اخیر بوده است.اما کمبود خواب نیز هر روز در جاده خطر بزرگی برای امنیت عمومی است. خواب آلودگی می تواند زمان واکنش را به همان اندازه رانندگی با حالت  مستی کُند کُنَد. مطالعات نشان می دهد كه خوابیدن و كیفیت خواب نیز منجر به تصادفات و صدمات ناشی از شغل می شود. در یک مطالعه ، کارگرانی که از خواب آلودگی بیش از حد روز شکایت می کردند ، حوادث کار به خصوص ، حوادث مکرر را به طور قابل توجهی افزایش می دادند.

2-بی خوابی و بد خلقی:

بی خوابی و کم خوابی تنها روی میزان خستگی یا دقت نظر شما تاثیر نمی گذارد بلکه روی احساسات شما نیز موثر است. طبق آزمایشات دقیق علمی ،در حالت کم خوابی ، جنبه های منفی دنیا بیشتر به چشم ما می آید.دانشمندان خواب و کم خوابی ، پس از بررسی دانش آموزانی که به مدت 35 ساعت انان را بیدار نگه داشته بودند متوجه شدند که آنها به چیزهایی بد 60 درصد بیشتر از افرادی که خواب کافی داشتند واکنش نشان می دهند.به زبان ساده بگویم وقتی خسته هستید ، شاد بودن بسیار سخت می شود.

3-بی خوابی و عدم یادگیری و به ذهن سپاری:

خواب نقش اساسی در تفکر و یادگیری دارد. کم خوابی از بسیاری جهات به این فرایندهای شناختی آسیب می رساند. ابتدا توجه ، هوشیاری ، تمرکز ، استدلال و حل مسئله را مختل می کند. این امر یادگیری کارآمد را دشوارتر می کند.دوم ، در طول شب ، چرخه های مختلف خواب در “تحکیم” خاطرات در ذهن نقش دارند. اگر خواب کافی ندارید ، نمی توانید آنچه را که در طول روز آموخته اید و تجربه کرده اید به خاطر بسپارید.

4-بی خوابی و خطر مرگ:

در یک تحقیق علمی ، کارمندا دفتری مورد بررسی قرا گرفتند که در حالت عادی 6 الی 8 ساعت در شب می خوابیدند ولی بعداً میزان خواب آنان کمتر شده بود.سپس یک دهه بعددوباره به سراغ آنا رفتند و متوجه شدند که تعداد بسیار زیادی از آنان دیگر زنده نبودند.طبق این تحقیق علمی ؛شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که میزان خواب آنها از 6،7 و یا 8 ساعت در هر شب کمتر شده بود، نسبت به افرادی که در طول دوره های مختلف میزان خواب آنها تغییری نکرده بود ، بیشتر در معرض مرگ بر اثر بیماری های خطرناک و قلبی – عروقی قرار داشتند.طبق برخی تخمین ها ، 90٪ از افراد مبتلا به بی خوابی  از امراض دیگری نیز رنج می برند.

5-خواب آلودگی افسرده کننده است

با گذشت زمان ، بی خوابی و اختلالات خواب می تواند در علائم افسردگی نقش داشته باشد. در نظرسنجی سال 2005 خواب در آمریکا ، افرادی که به افسردگی یا اضطراب مبتلا بودند ، کمتر از شش ساعت در شب می خوابیدند.شایعترین اختلال خواب ، بی خوابی ، قوی ترین پیوند با افسردگی دارد. در یک مطالعه در سال 2007 بر روی 10،000 نفر ، افراد مبتلا به بی خوابی پنج برابر بیشتر از افراد فاقد افسردگی بودند. در حقیقت ، بی خوابی اغلب یکی از اولین علائم افسردگی است.بی خوابی و افسردگی از یکدیگر تغذیه می کنند. کاهش خواب اغلب علائم افسردگی را تشدید می کند و افسردگی می تواند خوابیدن را دشوارتر کند. از طرف مثبت ، درمان مشکلات خواب می تواند به افسردگی و علائم آن کمک کند و بالعکس

6-اختلال خواب و پیرچشمی

اکثر افراد بعد از چند شب خواب از دست رفته چروکی چشم را تجربه کرده اند. اما معلوم است که از بین رفتن مزمن خواب می تواند منجر به پوست بدون پوسته ، خطوط ریز و دایره های تیره زیر چشم شود.وقتی خواب کافی ندارید ، بدن بیشتر هورمون استرس کورتیزول را آزاد می کند. در مقادیر بیش از حد ، کورتیزول می تواند کلاژن پوست را تجزیه کند ، پروتئینی که پوست را صاف  نگه می دارد.کاهش خواب همچنین باعث می شود بدن هورمون رشد انسانی بسیار کمی آزاد کند. وقتی جوان هستیم ، هورمون رشد انسان باعث رشد می شود. با افزایش سن ، به افزایش حجم عضلات ، ضخیم شدن پوست و تقویت استخوان ها کمک می کند.

7-از دست دادن خواب می تواند باعث افزایش وزن شود

به نظر می رسد کمبود خواب با افزایش گرسنگی و اشتها و احتمالاً به چاقی مرتبط است. طبق یک مطالعه 2004 ، افرادی که کمتر از شش ساعت در روز می خوابند ، تقریباً 30 درصد بیشتر از افرادی که هفت تا نه ساعت می خوابند.به نظر می رسد کاهش خواب نه تنها اشتها را تحریک می کند بلکه باعث تحریک هوس غذاهای پرچرب و پر کربوهیدرات می شود. مطالعات مداوم در حال بررسی این مسئله است که آیا خواب کافی باید جزئی از برنامه های کاهش وزن باشد.

امیدوارم با نکاتی که در این مقاله مورد مطالعه قرار دادید نسبت به وضعیت خواب خود حساس شده باشید و هر چه سریعتر نسبت به رفع اختلال خواب و کم خوابی خود اقدام کنید.راستی اگه می خواهید خوابی آرام داشته باشید مقاله « چکار کنم یک خواب کامل و با کیفیت داشته باشم ؟ » مورد مطالعه قرار بدید و به نکاتی که در ون گفته شده خوب عمل کنید تا به بهترین کیفیت از خواب خودتون برسید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری