پ

بازدهی بالا چگونه ایجاد می شود؟ | نکاتی که میزان بهره وری شما را افزایش می دهد

هنری فورد، پدر اتومبیل مدل T، پدر بهره وری نیز خوانده می شود. او خط تولیدی را اختراع کرد که می توانست همزمان چند اتومبیل تولید کند، نه اینکه هر بار فقط یکی، تنها یک سال پس از راه اندازی خط تولید،بهره وری اش به ۹۰% رسید و این شگقت انگیز بود. فورد به ترتیب […]

هنری فورد، پدر اتومبیل مدل T، پدر بهره وری نیز خوانده می شود. او خط تولیدی را اختراع کرد که می توانست همزمان چند اتومبیل تولید کند، نه اینکه هر بار فقط یکی، تنها یک سال پس از راه اندازی خط تولید،بهره وری اش به ۹۰% رسید و این شگقت انگیز بود. فورد به ترتیب آن قدر اتومبیل تولید کرد و پول در آورد که توانست دستمزد کار کنانش را به دو برابر و ساعات کاری را از ده ساعت به هشت ساعت برساند و قیمت اتومبیل را کاهش دهد.

از آن پس مسأله ی بهره وری اهمیت خاصی یافت چرا که انجام کارها با سرعت بیشتر، هزینه ی کمتر و با همان کیفیت یا بهتر، صرف نظر از نوع و میزان مسئولیت، موفقیت چشمگیری به ارمغان آورد. گذشته از دنیای کسب وکار، داشتن بازدهی بالا مهارت ویژه ای است که اگر می خواهید به پیروزی دست یابید، هر روز باید به آن بپردازید. زندگی به طور فزاینده ای در حال پر مشغله شدن است؛ هر روز هر یک از ما باید در نقش کارمند، همسر، پدر یا مادر، دختر یا پسر، دوست، تاجر یا فروشنده عمل کنیم و به دلیل همین افزایش مشغله، اداره ی زندگی همچون اداره ی کاری تجاری است؛هر چه بیشتر تقاضا داشته باشیم، فرصت کمتری برای بالا بردن کیفیت نقش مان به عنوان انسانی تأثیرگذار خواهیم داشت. بنابراین بهره وری از زمان، کلید موفقیت در تمام زمینه های زندگی است.

از آنجا که افزایش بازدهی شخصی به سادگی نصب تسمه ای گردان یا راه اندازی ماشین نیست، خو گرفتن به عادت هایی که شما را گام به گام در این راه پیش می برند، اهمیت دارد. با به کارگیری این اصول،توانایی خود را برای انجام بیشترین کار در مدت زمانی محدود گسترش دهید. پس از خو گرفتن به هر یک از این عادت ها؛ احساس خواهید کرد که روزهای شما طولانی تر شده است زیرا دیگر بهره وری از زمان را آموخته اید.

 

۱) هم اکنون انجامش دهید

اگر کار داری که دو دقیقه بیشتر طول نمی کشد، هم اکنون انجامش دهید چرا که گذاشتن آن برای وقتی دیگر، نشانه ی تنبلی است. بر سستی خود چیره شوید و کارهای ساده و کوچک را بی درنگ انجام بدهید. برای نمونه، پاسخ ایمیل هایی را که یکی دو جمله ای است، بدهید. حوله تان را بیاویزید. قبض ها را بپردازید. تلفن های ضروری را بزنید. باانجام خرده کاری ها می توانید سر فرصت و با آسودگی بیشتر به امور مهمتری بپردازید.

 

۲) در محیطی انرژی بخش کار کنید

پل جی میر،آموزگار زندگی، می گوید: ” بهره وری به طور تصادفی بدست نمی آید، بلکه دستاورد پایبندی به برنامه ریزی خوب وهوشمندانه و تلاشی بی امان است. ” یکی از مهم ترین عوامل افزایش بهره وری ، محیط است. پیرامون خود را به گونه ای بسازید که از گذارندن زمان در آنجا لذت ببرید. یکی از شیوه ها، آراستن است، البته نه آنچنان که موجب حواس پرتی شود. برای نمونه،از مبلمانی استفاده کنید که راحت باشد اما نه خوابآور. به موسیقی هایی گوش دهید که سبب می شود بهتر کار کنید. شاید قدرت شما برای عوض کردن محل کار یا همکارانتان محدود باشد، اما پدید آوردن محیطی دوستانه به بالا رفتن روحیه، کاهش تنش و افزایش تمرکز کمک شایانی می کند.

 

۳) از مدارکی که به طور مکرر به آنها نیاز پیدا می کنید چند کپی آماده داشته باشید

از دوباره کاری که موجب هدر رفتن وقت می شود، بپرهیزید. از چیزهایی که به طور مرتب مورد استفاده دارد، چندین نمونه داشته باشید. برای نمونه، به جای اینکه هر بار برای خرید هفتگی خواروبار فهرست جدیدی بنویسید، یک فهرست کلی تهیه کنید و چندین کپی از آن بگیرید و روی در یخچال بچسبانید و جلوی هر چیزی که تمام می شود، علامت بزنید تا روز خرید با آمادکی و بدون معطلی بیرون بروید.از مدارکی هم که تصور می کنید همیشه مورد نیاز هستند (مانند کپی شناسنامه) چندین نمونه داشته باشید تا کارتان با سرعت بیشتری پیش برود.

 

۴) ببینید در چه ساعاتی از شبانه روز عملکردتان بهتر است.

هر کسی در ساعت های به خصوصی از شبانه روز فعال تر است. بررسی های اخیر در امریکا نشان داد که بیشترین بازدهی کارگران در طول هفته، روزهای سه شنبه بین ساعت ده صبح تا دوازده ظهر است. شما هم بازده زمانی پربار خود را بیابید و بیشترین بهره را از ۀن ببرید. کارهای مهم خود را برای این زمان نگه دارید تا با هوشیاری و توجه بیشتری به آنها بپردازید و کیفیت بالایی را به وجود آورید.

 

۵ )سحر خیز باشید.

هنگامی که زود بیدار شوید، به ساعت های روزتان افزوده می شود. حتی کسانی هم که سحرخیز نیستند، می توانند این کار را با نیم ساعت زودتر بیدار شدن آغاز کنند و هر چند هفته یک بار، نیم ساعت دیگر به آن بیفزایند تا به بدن فشار نیاید. خواه روز خود را با نوشیدن قهوه آغاز کنید و خواه با کار، برخاستن در ساعت شش صبح به جای هشت، کمک می کند که کار بیشتری را با وقفه ی کمتر انجام بدهید. برخی از موفق ترین افراد جهان سحر خیز بوده اند.

 

 

۶) خوب، وبه هنگام غذا بخورید.

به هنگام گرسنگی ، مغز نمی تواند به خوبی تمرکز کند. اما بسیاری از ما طی روز که غرق در کار و شتاب زده هستیم، خوردن را فراموش می کنیم یا اینکه با خوراکی های نا سالم دم دستی، ته بندی می کنیم. حال آنکه نیاز غذایی مغز را باید با خوردن سر وقت غذاهای سالمتأمین کنیم. مطالعات نشان می دهد که صبحانه ای سر شار از پروتئین از سردردهای صبحگاهی پیشگیری می کند. انرژی بیشتری به انسانمی دهد وتمرکز را بالا می برد. هکچنین با خوردن ناهاری کامل و مقوی (شامل انواع سبزی، گوشت کم چرب، غلات و حبوبات) تا پایان روز پر انرژی می مانید.

 

 

۷) عواملی را که باعث حواس پرتی تان می شود، از میانبردارید.

با وجود موارد جالب و وسوسه برانگیز، به سختی می توان بر کار تمرکز کرد. انسان موفق می داند که چگونه از تعلل ورزیدن پیشگیری کند و به کارش بپردازد. نویسنده ای آمریکایی به نام ماسون کولی می گوید: ” تنبلی و تعلل کارهای آسان را دشوار وکارهای دشوار را دشوارتر می کند. ” به ویژه به هنگام انجام کاری مهم وحساس، آنچه را حواستان را پرت می کند، از میان بردارید. برای نمونه، حین کار با کامپیوتر از اینترنت خارج شوید، تلویزیون را خاموش و زنگ تلفن را قطع کنید. پس از به پایان رساندن کارتان می توانید به تمام آن سرگرمی ها برسید.

 

 

۸)کاری را که انجام می دهید دوست بدارید و کاری را انجام دهید که دوست می دارید.

کسانی که عاشق کارشان هستند،  بازدهی بسیار خوبی دارند. به دنبال شغلی باشید که سرگرمی تان نیز باشد. فهرستی از نمونه کارهای مورد علاقه تان تهیه کنید واز طریق آن استعدادهای خود را به دیگران نشان دهید. چنین چیزی دفتر ثبت موفقیت هایتان نیز به شمار می رود. به این ترتیب کار فرمایان شوق و مهارت شما را به چشم می بینند و با اعتماد و میل بیشتری پروژه های کاری را به شما می سپارند. اگر بتوانید کارتان را به سرگرمی تبدیل کنید، هرگز از آن خسته نمی شوید! شاعری به نام دیوید فراست می گوید: ” اگر موفقیت را می خواهید به دنبال آن نروید؛ فقط به کاری بپردازید که به آن عشق وایمان دارید، تا موفقیت خود به خود به سویتان بشتابد. ”

 

 

۹)در صورت نیاز، به خودتان زنگ تفریح بدهید.

هنگامی که همزمان چندین کار بر سرمان می ریزد و باید در تاریخی مشخص آنها را تحویل بدهین یا هنگامی که با کارهایی به ظاهر پایان ناپذیر روبه رو می شویم، ناگهان انرژی مان تحلیل میرود. در چنین شرایطی، شاید زنگ تفریح نوعی هدر دادن وقت یا بازیگوشی به شمار یرود. اما جالب است بدانید که این در واقع بهترین شیوه ی صرفه جویی در وقت است. فقط پانزده دقیقه قدم زدن شما را سر حال می آورد و کمک می کند.که کارتان را با دقت و کیفیت بالاتری انجام بدهید. هرگاه در میان کار احساس کردید که دیگر کشش ندارید، از استراحت دادن به خود نترسید. زنگ تفریح سبب می شود که با آمادگی بیشتری به سر کار خود بازگردید.

 

 

۱۰) با یک دست چند هنداونه بر ندارید.

بررسی های اخیر مایکروسافت نشان می دهد که در امریکا هر هفته ۳۵% از زمان کاری هر فرد شاغل بدون بازدهی است، که بخش عمده ی این مسأله به انجام همزمان چند کار باز می گردد. همان اندازه که انجام همزمان کارهای ساده و کوچک مفید است، انجام همزمان چند کار مهم و بزرگ آنها رادشوارتر و وقت گیرتر می کند. کارهای مهم و اساسی را به نوبت پیش ببرید تا گرفتار سردر گمی نشوید. هنگامی که صد در صد تمرکز خود را روی کار بگذارید، نقش وهدفتان مشخص می شود و از پیجیدگی در می آید. به این ترتیب دقت و توجهی که در انجام کار دارید در حاصل آن خود نمایی کی کند و تحسین برانگیز است.

 

 

۱۱) فقط به هنگام ضرورت، جلسه بگذارید.

طبق نظر یک کارشناس بازدهی کار به نام اسکات اسنر، مدیران امروزی بین ۲۵% تا ۷۵% روز کاری خود را در جلسه هایی سپری می کنند که دست کم نیمی از آنها بیهوده است. اگر کی خواهید بازده کسب و برگزاری این ملاقات های مداوم خوب باشد، ولی وقتی می توان پیامی را از طریق ایمیل یا تلفن به دیگران رساند چه نیازی به هدر دادن ساعت ها در این جلسه ها است؟ اما زمانی که برگزاری همایش به راستی ضرورت دارد، برنامه ی آن را به طور روشن بنویسید وبه دست شرکت کنندگان برسانید و از آنها بخواهید که آن را جدی بگیرند.

 

 

۱۲)چرتی کوتاه بزنید.

بررسی ها نشان می دهد که چرتی پانزده دقیقه ای، تاثیر چشمگیری در بالا رفتن کارایی انسان دارد. درک علت این امر آسان است. اگر چرت نزنید، از خستگی از پای در می آیید، پی درپی و بی جهت، ازکار دست می کشید واین سو و آن سو می روید. برای وقت کشی قهوه می نوشید یا اینکه پشت سر هم به ساعت می نگرید و آرزو می کنید هر چه زودتر تعطیل شوید. اما اگر یک چرت کوتاه بزنید، مغزتان دوباره به کار می افتد و در نتیجه تمرکز و روحیه تان بالا می رود و با نشاط بیشتری به انجام کارها باقی مانده می پردازید. به این ترتیب در می یابید که پانزده دقیقه خواب برای از بین بردن تنش و فشار،  بهتر از هدر دادن ساعت ها در بیداری است.

 

 

۱۳) وضعیت و فعالیت خود را تغییر بدهید.

هرگاه حس کردید کاری که در دست دارید پیش نمی رود، آن را رها کنید و به سراغ کاری دیگر بروید. هر چه هم که به زور بکوشید آن را به پایان برسانید، بی فایده است زیرا ذهنتان دیگر یاری نمی کند. اگر می خواهید کار مهمی را (با کیفیت خوب) به پایان برسانید، بهتر است به هنگام نیاز آن را رها کنید. اگر تمام روز پشت کامپیوتر نشسته اید، برخیزید و فعالیتی بدنی انجام بدهید تا مغزتان استراحت کند. تغییر وضعیت و فعالیت، سبب می شود تا با روحیه ای تازه و فکری باز به کار اصلی بازگردید و آن را زودتر به پایان برسانید.

 

 

۱۴) کار پایان یافته را رها کنید.

انسان های پیروز با کاری که پایان یافته است، ور نمی روند. از آن دسته افراد نباشید که کارهایشان هرگز پایان نمی گیرد. اگر دو روز تمام هم به بازبینی گزارشی بگذارنید که نوشته اید، باز هم رئیس شما در آن تغییراتی به وجود خواهد آورد. به  همین صورت چه دو ساعت میوه ها را بیارایید و چه کمتر، مهمان ها آنها را خواهند خورد. گرچه توجه صد در صد به کار تحسین برانگیز است، برای هر کاری باید به اندازه ی خودش مایه گذاشت. اگر از روی کمال گرایی کار را آن قدر کش بدهید که مهلتش به پایان برسد، به دردسر می افتید. بنابراین به موقع کار را تمام و سپس رهایش کنید.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری