کد خبر:1759
پ

انواع مشتری و راههای فروش حرفه ای | چگونه مشتری وفادار داشته باشیم

انواع مشتری و راههای فروش حرفه ای به جرأت می توان گفت مسأله فروش یکی از کلیدی ترین و  اصلی ترین مفاهیمی است که هر روزه با آن روبرو هستیم . به نحوی می توان گفت همه در حال فروشمدگی هستیم.یکی از مولفه های قدرت در دنیا میزان موفقیت در فروش و فروشندگی است. اقتصادی […]

انواع مشتری و راههای فروش حرفه ای

به جرأت می توان گفت مسأله فروش یکی از کلیدی ترین و  اصلی ترین مفاهیمی است که هر روزه با آن روبرو هستیم . به نحوی می توان گفت همه در حال فروشمدگی هستیم.یکی از مولفه های قدرت در دنیا میزان موفقیت در فروش و فروشندگی است. اقتصادی قدرتمند تر است که بتواند تولید بیشتری داشته باشد و تولید بیشتر مستلزم فروش بیشتر است.اگه کمی حساسانه تر به پیرامون خو نگاه کنیم ، همگی انسان ها  به نحوی در حال فروش هستند و عموماًتمامی افراد ، کسانی را موفق می دانند که روزانه میزان فروش بیشتری از سایرین داشته باشد.در این مقاله سعی بر این خواهیم داشت تا به معرفی  انواع مشتریان بپردازیم  و استراتژی ارتقاء مشتریال را برای فروش بیشتر و بهتر بصورت کامل شرح بدهیم.

اگر در بازار آزاد مشغول یک شغل آزاد هستید یا مدیریت فروش یک شرکت بزرگ را بر عهده دارید و یا اینکه صاحب یک وب سایت فروشگاهی هستید ، مسلماً فروش بیشتر یکی از دغدغه های جدی شماست و به دنبال راههای فروش حرفه ای هستید.

برای فروش بیشتر ابتدا می بایست با مفهوم مشتری و انواع آن از حیث فروش آشنا شد.

مشتری چیست ؟

به لحاظ تعریف محاوره ای ، مشتری کسی است که نیازمند یک محصول یا خدماتی باشد که بدنبال تأمین آن از بازار ، یا ادارات دولتی و خصوصی است. با این تعریف ، تمامی انسان های روی زمین ، مشتری هستند و این مسأله می تواند بسیار امید بخش باشد. اما چرا سهم تمامی افراد جامعه که به نحوی فروشنده هستند از میزان مشتریان ، برابر نیست ؟ چگونه می توان برای محصول یا خدمات خود مشتری بیابیم؟ راهکار های فروش حرفه ای که منجر به فروش بیشتر و در نهایت ثروت می شوند کدام است؟

به تمامی این سئوالات بتدریج پاسخ خواهیم داد اما قبل از اینکه راههای فروش حرفه ای را بیان کنیم ابتدا لازم هست تا با انواع مشتری و راهکارهای ارتقاء مشتریان آشنا بشویم.

تقسیم مشتری بر اساس رویکرد های متفاوت می تواند متعدد باشد . ما در این مقاله از حیث میزان فروش مشتریالن را به سه دسته اصلی تقسیم می کنیم که عبارتند از: مشتری گذرا (یا مشتری مهمان) – مشتری وفاردار( مشتری همیشگی) – مشتری ترجیحی ( مشتری تبلیغی).

1) مشتری گذرا (یا مشتری مهمان):

مشتری گذرا یا موقتی یا مهمان کسی است که بصورت اتفاقی با محصول یا خدمات ما مواجه گردیده که احتمال خرید این مشتری از شما به عوامل متعددی بستگی دارد که بر اساس این عوامل شانس فروش شما را بیشتر یا کمتر خواهد کرد.

2) مشتری وفاردار( مشتری همیشگی):

مشتری وفادار کسی است که سابقه خریدن محصول یا خدمات شما را دارد و  تجربه شخصی مثبتی از خرید محصول شما داشته و برای مراتب بعدی نیز از شما خرید خواهد نمود.فروختن محصول به مشتری وفادار یا همیشگی کار چندان سختی نیست اما حفظ چنین مشتریانی یک مقدار چالش بر انگیز است .

3) مشتری ترجیحی ( مشتری تبلیغی):

مشتری ترجیحی در واقع مشتریان راضی و خشنودی هستند که تجربه خرید مثبتی از شما دارند و کسب و کار شما را به دیگرا معرفی می کنند. به لحاظ طبیعی هر مشتری که وارد کسب و کار شما می شود اقلاً 300 نفر دیگر می شناسد که شما آنان را نمی شناسید و احتمالاً هیچگاه نیز با آنان برخورد نکنید.

استراتژی و راههای فروش حرفه ای

فروشنده ای موفق است که برای مشتریان خود استراتژی مشخصی داشته باشد. اگر می خواهید پس از مدت کمی بصورت تصاعدی میزان فروش شما و در نتیجه درآمدتان افزایش یابد باید به این نسخه خوب عمل کنید.تبدیل مشتری گذرا به مشتری وفادار و پس از آن به مشتری ترجیحی ، همان استراتژی افراد موفق در مسأله فروش است.

چگونه مشتری گذرا را به مشتری وفادار تبدیل کنم ؟

  • ارتباط قوی با مشتری: همواره ارتباطات قدرتمند و موثر یکی از پایه های فروش حرفه ای بوده است به نحوی که بیشتر فروش هایی که اتفاق می افتند ، جنبه عاطفی دارند. باید بتوانید عواطف مشتریانتان را از آن خود کنید. برای آشنایی با موثرترین عوامل ارتباطی مقاله « اصول ارتباط موثر و مهارت ارتباطی | چگونه اطرافیان را شیفته خود کنیم؟ » را مورد مطالعه قرار بدید.

  • نیازسنجی: اگر می خواهید تنها یکبار به مشتری خود بفروشید ، فقط بفروشید و از راهکارهای کلاه سیاه فروش استفاده کنید ، اما اگر می خواهید مشتری به کسب و کار شما مجدداً سر بزند حتماً باید نیاز سنجی کنید و اگر محصول مورد نیاز او را ندارید صادقانه این مسأله را با مشتری خود در میان بگذارید.بعنوان مثال اگر چنانچه مشتری شما از درد کمر رنج می برد و شما فروشنده کفش های مجلسی هستید ، یک مقدار خویشتنداری کنید و محصولی به او نفروشید و با ارائه اطلاعات محصول مناسب ، وی را در تهیه محصول مورد نیازش یاری کنید.
  • ارائه حس محصول: اطلاعات محصول فوخته شده به مشتری خود را ارائه کنید تا هم راحت تر محصول معرفی شده را از شما تهیه کند و هم با شناخت ویژگی های محصول و رصد کردن آن ویژگی ها حس رضایت مندی او را برآورده کنید.
  • پیگیری فروش و ارائه خدمات پس از فروش : پیگیری فروش یعنی تماس با مشتری برای احراز میزان رضایت مندی وی از محصول شما. هیچ چیز به اندازه پیگیری فروش نمی تواند مشتریانان را به شما وفادار کند. مراقب باشید پیگیری شما تنها در مقام ادعا نباشد و صادقانه پیگیری صورت پذیرد. پیگیری فروش از طرف شما حس اعتماد مشتریانتان را به دنبال خواهد داشت و در صورت نیاز ،خدماتی چون تعمیر و مرمت و یا حتی عودت محصول را در دستور کار خود داشته باشید . دقت کنید که حتماً توجه شما توجه بلند مدت باشد نه صرفاً فروش یک محصول . توجه داشته باشید مشتریان بلند مدت بسیار مهم ترند تا مشتریان کوتاه مدت.این مورد در مورد مشتریانی که برای رفع مشکل محصول با شما تماس گرفته اند بسیار با اهمیت تر است و تا رفع مشکل ارتباطتتان را با وی قطع نکنید.
  • ارائه تخفیف : ارائه تخفیف بسیار می تواند در تبدیل مشتری گذرا به مشتری وفادار موثر باشد.حتماً متذکر شوید این تخفیف مختص اوست و به پاس حمایت وی از کسب و کار شما در نظر گرفته شده است.

اما گام بعدی تبدیل مشتری وفادار ب همشتریان ترجیحی که مبلغان کسب و کار شما هستند ، است.ضمن اینکه عوامل یاد شده در تبدیل مشتری اولیه به مشتری ترجیحی بسیار با اهمیتند ، عوامل دیگر نیز لازم است که در ذیل مورد اشاره قرار می گیرند.

  • از مشتریان وفادار خود بخواهید تا  کسب و کار شما را به دیگران معرفی کنند: بیشتر وقت ها فروش هنگامی اتفاق می افتد که ارائه ای صورت گرفته باشد. از مشتریان وفادار خود بخواهید تا کسب و کار و محصول شما را به دیگرام معرفی کنند. هر مشتری ، حداقل 300 نفر دیگر را می شناسد که شما آنان را ندیده اید یا انان با کسب و کار و محصول شما آشنا نیستند.
  • طرح های تشویقی و کدهای تخفیفی اختصاص بدهید: برای مشتریال وفادار خود کارتابل یا حساب کاربری ایجاد نمایید و پیشنهاد دهید در صورت معرفی کسب و کار شما به دیگران از پورسانت برخوردار می شوند. این نکته را بدانید که همه انسان های روی زمین عاشق سود هستند . البته در استفاده از این روش کمی محتاط عمل کنید و تا زمان ایجاد پیوند عاطفی قوی با مشتری وفادار، پیشنهادتان را در جیب خود نگه دارید.
  • کالا و خدمات اصیل ارائه کنید : مسلماً هیچکس مبلغ یک کالای تقلبی یا کم کیفیت نمی شود . کالای مرغوب و خدمات با کیفیت علاوه بر اینکه مشتریان وفادار شما را راضی نگه می دارد ، به آنان شهامت معرفی کردن کسب و کار شما را خواهد بخشید ، خصوصاً زمانیکه شما نیز از آنان بخواهید کسب و کار شما را به دیگران معرفی کنند.
دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • milad ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۸
    0 0

    مطالب خیلی عالی بود ولی غلط املایم خیلی داشت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری