پ
ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت

ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت | 13 اصل ارتباطی که شما را به موفقیت نزدیک می کند.

ارتباط موثر اجتماعی  بخشی از امور روزمره ی زندگی است. پرداختن به این امر به گونه ای شگفت آور برای بیشتر انسان ها دشوار است و مشکلات ناشی از آن در انواع روابط ( عاشقانه، حرفه ای و خادوادگی ) دیده می شود. به همین دلیل هر سال میلیاردها دلار صرف فعالیت هایی می شود […]

ارتباط موثر اجتماعی  بخشی از امور روزمره ی زندگی است. پرداختن به این امر به گونه ای شگفت آور برای بیشتر انسان ها دشوار است و مشکلات ناشی از آن در انواع روابط ( عاشقانه، حرفه ای و خادوادگی ) دیده می شود. به همین دلیل هر سال میلیاردها دلار صرف فعالیت هایی می شود که هدف از آن ها پیشبرد مهارت های اجتماعی انسان ها است.

به جرأت می توان گفت که استاد شدن در مهارت های ارتباطی ( برقراری ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت  )، مهم ترین عامل دستیابی به موفقیت بیشتر است. کسانی که می توانند نظریات و عقاید شان را بیان کنند و حرف های دیگران را نیز بشنوند، از ارزش و اعتبار فزاینده ای بر خوردار می شوند. بر اساس آخرین بررسی هایی که توسط استادان دانشکده ی بازرگانی کتز در دانشگاه پیتزبرگ، انجام شد، توانایی برقراری ارتباط مؤثر مهم ترین مهارتی بود که کارفرمایان به هنگام استخدام نیرو برای پست های مدیریتی یا دیگر سمت های بالا به آن اهمیت می دادند.

خوش بیانی سبب می شود که در زمینه های دیگر نیز تأثیرگذار باشید. توانایی برقراری ارتباط مؤثر، به بهبود روابط و داد و ستدهای اجتماعی کمک می کند و همچنین باعث صرفه جویی در وقت وکاهش تنش می شود( به یاد بیاورید که تا کنون چندین بار ساعت ها با همسر یا دوست خود بگو مگو کرده اید فقط به این دلیل که او متوجه منظور شما نمی شده است یا شما نمی توانستید احساس و اندیشه ی خود را به درستی بیان کنید.) به همین صورت،  از طریق خوش بیانی می توانید با همکاران خود، چه در پروژه ای کاری و چه در باشگاه یا تیمی ورزشی،همکاری مفیدتری داشته باشید.

ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت
ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت

پایه ی اصلی خوش بیانی این است که بدانید چه می خواهید بگویید. اگر چه این امر در ظاهر ساده است. بزرگ ترین مانع در برقراری ارتباط درست. همین است بسیاری از انسان ها در جداسازی اندیشه ها و نظریاتشان، مشکل دارند.

هدف و نقش آن در موفقیت | اهمیت اهداف مکتوب در موفقیت
>>>

حالا اگر خودتان از آنچه می گویید مطمئن نباشید، چگونه می خواهید آن را به دیگری منتقل کنید؟ همواره پیش از گفتن اندیشه ها،احساس ها و نظریات خود به دیگران،آنها را برای خود جا بیندازید. و بالأخره اینکه برگزیدن شیوه ی ارتباطی مناسب و هوشمندانه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امروزه شیوه های گوناگونی برای پیام رسانی وجود دارد. ببینید کدام یک با پیام شما هماهنگی دارد، همان را بر گزینید. گرچه ایمیل وسیله ای راحت و پرسرعت است، نمی تواند لحن گوینده را منتقل کند. تلفن این مشکل را ندارد اما وقت بیشتری را می گیرد و نیز بایستی از پیش تعیین شود. پیام های کوتاه و در موارد ساده ای همچون هماهنگ کردن ساعت ملاقات به کار می روند. و البته که گفتکوی رودر رو همیشه بهترین شیوه ی برای صحبت درباره ی مسائل مهم است.

هر شیوه ای را که در پیش بگیرید، با به کار گرفتن اصولی که در ادامه آمده است، می توانید بهتر، دقیق تر و مؤثرتر ارتباط بر قرار کنید.به کمک این اصول می توانید ترفند هایی به کار ببندید که باعث شود دیگران حرف های شما را بشنوند و راحت تر با شما گفتگو کنند. و نیز می آموزید که چگونه از پدید آمدن سوءتفاهم و بگو مگو پیشگیری کنید.

 اصول ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت

1) خوب گوش فرا دهید.

شنیدن آنچه دیگران می گویند،بسیار اهمیت دارد. بااین حال، اغلب هنگامی که کسی با ما حرف می زند، حواسمان پرت است. اگر می خواهید خوب گوش کردن را تمرین کنید، باید از صمیم قلب به صحبت های گوینده علاقه نشان برهید. یکی از راهکارها استفاده از زبان بدن است، مانند تکان دادن سر یا حفظ تماس چشمی. از مکث کردن و سکوت بهره ببرید. لازم نیست در برابر هر حرفی بی درنگ چیزی بگویید. گاهی از طریق سکوت و یک نگاه عمیق،بهتر می توان ارتباط برقرار کرد. کلام آخر اینکه هرگاه نتوانستید خوب گوش بسپارید، از طرف مقابل بخواهید که در فرصتی دیگر به گفتگو بپردازید.

ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت
ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت

2) بپرسید و ارتباط موثر اجتماعی برقرار کنید

یکی از راه های  ارتباط موثر اجتماعی  ، پرسیدن است. بسیاری اوقات، ما درباره ی مسأله ای که آن رادرک نمی کنیم، توضیح نمی خواهیم چون می ترسیم دیگران ما را احمق یا بی سواد بدانند. اما پرسش به موقع، بهتر از شرمندگی در زمانی است که معلوم شود متوجه آنچه گفته شد،نشده اید. هرگاه چیزی را نفهمیدید، بی آنکه خجالت بکشید، بی درنگ حرف گوینده را قطع کنید و توضیح بخواهید. مثلاً بگویید: ممکن است بیشتر توضیح بدهید؟ یا بکوشید آن مطلب را به این ترتیب بازگو کنید: یعنی منظورتان این است که…..پرسیدن بهترین شیوه ای است که نشان می هد به حرف های گوینده علاقه مند هستید.

3) با گپ زدن ، ارتباط موثر اجتماعی بسازید.

خوش صحبتی سبب می شود که مجلس گرم ، و یخ حاضران باز شود.هر چند موضوعاتی مانند آب وهوا یا ترافیک به ظاهر پیش پا افتاده هستند،شرایط را برای آغاز صحبت های مهم و اساسی آماده می کنند. همچنین با سر و زبان دار بودن و مهارت در شوخی و پر کردن زمانهای  “خالی”  مانند هنگامی که به سوی اتومبیل می روید یا در آسانسور هستید، در نظر مشتری یا همکارتان، فردی کار آزموده جلوه خواهید کرد.

ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت
ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت

4) رفتار را زیر سؤال ببرید، نه فرد را

انسان های موفق می دانند که انتقاد باید غیر شخصی باشد. اگر کسی را بابت رفتار بدش سرزنش کنید، جبهه می گیرد و از موضعش پایین نمی آید. اما اگر روی سخن تان با رفتار منفی باشد، به نتیجه ی بهتری می رسید. برای نمونه، به جای آنکه بگویید: باز پریدی وسط حرفم! بگویید:  “وقتی کسی حرفم را قطع می کند احساس می کنم به من بی احترامی شده است.” هنگامی که فقط به آن رفتار اشاره کنید، به طرف مقابل این احساس دست نمی دهد که شما انگ بی نزاکتی به او می زنید. هدف شما این است که رفتار را درست کنید،نه اینکه باعث شرمندگی یا آزردگی کسی شوید، مگه نه؟!

5) به زبان بدن خود توجه کنید.

بر اساس گزارش های تلویزیونی، بهترین وسیله ای که منظور طرفین گفتگو را به یکدیگر منتقل می کند، زبان بدن است. در واقع 55% آنچه می گوییم از طریق زبان بدن، 38% از طریق لحن و آهنگ حرف زدن و تنها 7% از طریق واژه ها بیان می شود! پس به پیامی که با زبان بدن خود می فرستید، دقت کنید. دست به سینه نباشید. صاف بنشینید. از لمس صورت یا ور رفتن با موهایتان بپرهیزید. خودگار یا مدادی را به دست بگیرید تا از بازی با انگشتانتان خوداری کنید. اگر زبان بدنتان حاکی از صداقت و اطمینان به خود باشد، شنونده نیز با اعتماد و حواس جمع به حرف هایتان گوش میدهد. مواظب باشید حالتی به خود نگیرید که با منظورتان مغایرت داشته باشد و سوء تفاهم به وجود آورد.

ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت
ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت

6) اگر حرف خوبی برای گفتن ندارید، ساکت بمانید.

انسان های موفق از یاوه گویی و عیب جویی های بی مورد می پرهیزند. اینکه دیگران شما را به عنوان فردی غیبت کن و بدجنس بشناسند، به هیچ وجه به سودتان نیست. بنابرین از گفتن حرف های برخورنده، نیش دار و خاله زنکی خودداری کنید. به قول نویسنده ای به نام دوروتی نویل:«فقط گفتن حرف درست و بجا هنر نیست، بلکه نگفتن حرف نادرست در مواقع وسوسه انگیز هنر است.»

7) عذر خواهی کنید؛ همه گاهی اشتباه می کنند.

یکی دیگر از ارکان مهم ارتباطات سالم، عذر خواهی کردن است. همه ی ما گاهی اشتباه می کنیم، دیگران را می رنجانیم و رفتار ی نادرست نشان می دهیم. اما هنگامی که کسی از ما گله می کند، به طور معمول اولین واکنش مان این است مه از خود دفاع کنیم و طلبکار شویم،در حالی که پذیرش استباه به ترمیم رابطه وتداوم آن کمک شایانی می کند. بسیاری اوقات عبارتی ساده (اما صمیمانه) مانند  “معذرت می خواهم” یا  “منظوری نداشتم”، براینجات رابطه کافی است.

8) حرف در دهان دیگران نگذارید.

انسان های پیروز جمله ی دیگران را به پایان نمی رسانند یا پی در پی حدس نمی زنند که گوینده چه می خواهد بگوید. آنها می دانند که باید بیشتر گوش بدهند. اگر طرف مقابل مکثی کرد به این معنی نیست که شما باید حرفش را کامل کنید. به گوینده فرصت بدهید تا واژه ها وشیوه ی بیان آنها را پیدا کند. شاید آنچه می خواهد بگوید هیچ ارتباطی به آنچه در ذهن شما هست، نداشته باشد. علاوه بر این، انسان های موفق برای حرف زدن هول نمی زنند، بلکه حوصله به خرج می دهند تا زمان مناسب فرا برسد.

9)سازش کنید.

دانستن و پذیرفتن اینکه گاهی آنچه دیگران می گویند درست تر از نظریه ی شما است، اهمیت دارد. در این گونه شرایط باید یکدندگی را کنار بگذارید. هنگامی که همکاران، دوستان و اعضای خانواده تان شما را فردی سازشکار بیابند، روابط تان محکم تر و بهتر می شود. شاعری به نام فلیس مک گینلی می گوید: “سازش اگر چاشنی زندگی نباشد، قوام آن است. چیزی که به ملت ها بزرگی و به خانواده ها شادی می بخشد.” و بالاخره سازش سبب می شود که بهترین تصمیم گرفته شود واین مهم تر از آن است که همواره عقیده یشما غالب باشد.

10) مثبت و منفی را با هم به رخ بکشید.

هرکسی باید گاهی نقد شود. اما اگر بخواهید فقط ایراد بگیرید، شخص مورد انتقاد نه تنها انگیزه ی پیشرفت نمی یابد، بلمه دلسرد نیز می شود. بنابرین بکوشید که نقدی سازنده داشته باشید. نخست، خشنودی خود را نسبت به یکی از کارها ی خوب او به زبان آورید؛ بهتر است این مورد به موضوعی که می خواهید نقدش کنید، مربوط باشد. مثلاً به کارمند خود بگویید: شما بسیار وقت شناس هستید، اما باید کیفیت کارتان را بالا ببرید.” هنگامی که نخست از شخص تعریفی کنید، به هنگام انتقاد ضربه ی کمتری به او وارد می آید، که این نکته ی مؤثری در حفظ رابطه است.

اصول انتقاد سازنده و موثر | تغییر دهید اما نه با روش های معمول ...
>>>

11) شجاعانه صدایتان را به گوش دیگران برسانید

بی پرده حرفتان را بزنید! هنگامی که نظریه یا پیشنهاد درست و سازنده دارید. آن را بگویید. حتی اگر گفتگو درباره ی آن موضوع پایان یافته باشد. قاطعانه و با صدای بلند بگویید:” پیش از اینکه از این بحث بگذریم، می خواهم نکته ای را اضافه کنم.” به این ترتیب، دیگران به جدیت شما احترام می گدارند و شما را به عنوان کسی که حرف هایش ارزش شنیدن دارد، در نظر می گیرند.

12) تشخیص بدهید که چه وقت اصلاً چیزی نگویید

همان طور که گاهی لازم است حرف بزنید، گاهی هم باید ساکت بمانید. فقط برای اینکه چیزی گفته باشید،حرف نزنید. مردم بر اساس محتوای آنچه می گویید دربارتان قضاوت می کنند، نه بر اساس میزان آن، آبراهام لینکلن می گوید: « بهتر است انسان دهانش را بسته نگه دارد و نادان پنداشته شود تا اینکه با گشودن آن شک ها را به یقین تبدیل کند.» اگر مطلب مفیدی که به موضوع بحث هم مربوط باشد، ندارید یا اینکه اصلاً در باغ نیستید، بهتر است رشته ی سخن را به دست کسی دیگر بسپارید.

13) از این شاخه به آن شاخه نپرید

شاید حساس ترین مهارت ارتباطی، پیوستگی مطالب به هنگام صحبت کردن باشد. پیش از آغاز، از خود بپرسید: ” منظورم از گفتن این حرف ها چیست؟ ” آنگاه آنچه را می خواهید بگویید به جمله ای روشن که به طور مستقیم پیام شما را به گیرنده برساند، تبدیل کنید. به این ترتیب از سوء برداشت های احتمالی پیشگیری می کنید و نتیجه ی بهتری می گیرید. برای اینکه بتوانید درباره ی یک موضوع صحبت کنید، چکیده ی آنچه را می خواهید بگویید روی کاغذ بنویسید و ببینید ایا جملات به یکدیگر و به مطلب مورد نظر ربط دارند یا نه. آنگاه هر بخشی را که از منظور اصلی شما فاصله دارد، حذف کنید.

معلومات | دنیای اطلاعات عمومی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید