پ

آنتی اکسیدانهای قوی و طبیعی در غذایی روزانه خود را بهتر بشناسید

پیشتر در مقاله ” آنتی اکسیدان چیست و فواید آن برای سلامی کدام است ” با آنتی اکسیدان ، انواع آنتی اکسیدان ، عملکرد آنتی اکسیدان برای سلامتی را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله به آنتی اکسیدانهای قوی و طبیعی اشاره خواهیم نمود و بیان می کنیم چگونه از منابع سرشار آنتی اکسیدان […]

پیشتر در مقاله ” آنتی اکسیدان چیست و فواید آن برای سلامی کدام است ” با آنتی اکسیدان ، انواع آنتی اکسیدان ، عملکرد آنتی اکسیدان برای سلامتی را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله به آنتی اکسیدانهای قوی و طبیعی اشاره خواهیم نمود و بیان می کنیم چگونه از منابع سرشار آنتی اکسیدان در سبد غذایی خود استفاده کنیم.

 

فواید غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان چیست؟

  •  برخی غذاها حاوی مؤلفه های فعال زیستی موسوم به آنتی اکسیدان هستند که برای محافظت از سلول ها در برابر اکسیداسیون کار می کنند.
  • اکسیداسیون باعث آسیب به سلول ها می شود و ممکن است منجر به ضعف سلامتی و بیماری های دژنراتیو شود که اغلب با پیری همراه است ، مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان.
  • ترکیب بیشتر غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی روزانه شما باعث می شود، مواد لازم برای مبارزه با اکسیداسیون را در سلولهای شما تأمین کند و منجر به سلامتی شما شود.

بیشترین موادی که دارای آنتی اکسیدان هستند

  • از محصولات با رنگ روشن استفاده کنید. میوه ها و سبزیجاتی که رنگ روشن دارند مانند آبی ، بنفش ، قرمز ، نارنجی ، زرد و سبز اغلب دارای بیشترین مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند.
  • از بهترین منابع می توان به انواع توت ها ، اسفناج ، سیب زمینی شیرین ، گوجه فرنگی ، هندوانه ، گیلاس ، کلم بروکلی و کلم قرمز اشاره کرد.

آنتی اکسیدانهای قوی طبیعی
خاصیت آنتی اکسیدانی

چگونه منایع غنی آنتی اکسیدان های قوی و طبیعی را به سبد غذای خود اضافه کنیم

وعده های سه گانه ، صبحانه ، نهار و شام فرصتی عالی برای ترکیب منابع مهم آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی روزانه شما است.آنتی اکسیدان ها به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها رخ می دهند. خوردن رژیم غذایی سرشار از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تعداد زیادی از بیماری های مزمن دیگر ، از جمله برخی از سرطان ها را کاهش دهد.

 

1-میوه یا سبزیجات را اضافه کنید:

چند دونه انگور و یک تکه طالبی را به همراه صبحانه ، یک کیوی یا سیب با یک ساندویچ گوجه فرنگی و آووکادو برای ناهار ، و یک بشقاب سیب زمینی و کنگر کوهی را برای شام امتحان کنید.

 دیگر منابع عالی آنتی اکسیدان شامل:

  • انواع دانه ها ، حبوبات ، آجیل ، گیاهان ، ادویه جات ترشی جات و … مواد پخت دارای آنتی اکسیدان است.
  • آنتی اکسیدان ها را در محصولات دانه دار دریافت کنید. به ویژه ، جو گزینه ای عالی برای ترکیب آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی روزانه است.
  •  سعی کنید بلغور جو دوسر را با زغال اخته  ، دارچین و گردو یا مغز بادام را برای صبحانه خرد کرده و میل کنید که سرشار از آنتی اکسیدان هستند.
مکمل های آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدانهای طبیعی

2- لوبیا بخورید

  • لوبیای قرمز  ، لوبیای سیاه و لوبیا پینتو یا لوبیا چیتی همه منابع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند.
  • یک سوپ لوبیا مخلوط را با گوجه فرنگی ، ذرت و فلفل قرمز میل کنید ، و یک شب گوشت گاو ، آووکادو ، گوجه فرنگی ، کاهو و پنیر چدار تهیه کنید و به عنوان شام میل کنید.
آنتی اکسیدانهای قوی
سوپ لوبیا از جمله آنتی اکسیدانهای قوی به شمار می رود

3- آجیل ؛از جمله آنتی اکسیدانهای قوی است

  • اگرچه آجیل ها پر چربی هستند ، اما حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی سالم حتی هنگام مصرف در وعده های کوچک هستند.
  • سعی کنید  فندق را درون غذاهای پخته شده مخلوط کنید ، یا سالاد را با بادام یا مغز گردو میل کنید ، یا نوشیدنی های را با پسته به عنوان میان وعده اضافه کنید.
آجیل حاوی منابع سرشار آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدانهای طبیعی

 4- گیاهان و ادویه جات بخورید تا آنتی اکسیدانهای قوی را در جسم خود ایجاد کنید.

  1.  پونه کوهی خشک ، زردچوبه ، دارچین ، میخک و زنجبیل  و مخصوصاً آویشن ،همه دارای دوزهای عالی آنتی اکسیدان هستند.
  2. سعی کنید پونه کوهی را به سوپ ها و غذاهای مرغ اضافه کنید.
  3. غلات ، بستنی ، قهوه یا غذاهای پخته شده را با دارچین یا میخک مصرف کنید.
  4. زنجبیل با مرغ ، گوشت قرمز ، سبزیجات مختلط و حتی برخی میوه ها (مانند انبه و مرکبات) به خوبی جفت می شود.
  5. برای برخی سلیقه ها  از زردچوبه در سس های خوشمزه یا دارچین ، میخک و زنجبیل در سس های شیرین یا تند استفاده کنید.
آنتی اکسیدانهای قوی
آنتی اکسیدانهای طبیعی

5- دسر بخورید.

  • پودر کاکائو منبع قدرتمند آنتی اکسیدان ها است.
  • هنگام پخت و پز یا میان وعده بر روی یک تکه شکلات تیره ، کاکائو را به دستور العمل های نان ، کیک یا کلوچه اضافه کنید.

آنتی اکسیدانهای قوی

6- نوشیدنی های آنتی اکسیدان دار بنوشید

  • اگر برنامه ریزی وعده های غذایی خلاق مناسب شما نیست ، همیشه می توانید نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.آب پرتقال خونی یکی از سرشار ترین منابع آنتی اکسیدان محسوب می شود.
پرتقال خونی حاوی آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدانهای قوی

[irp posts=”4760″ name=”تری گلیسیرید چیست ؟ و تاثیر آن بر سلامت قلب”]

آنتی اکسیدانهای قوی

6-1- چای سبز بنوشید.

  • شاید معتبرترین آنتی اکسیدانهای قوی قابل شرب ، چای سبز باشد ، اگرچه چای سیاه و سفید نیز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت در برابر سلول ها در برابر صدمات کمک می کند و باعث تقویت سلامت قلب می شود. اما چای سبز بیشترین آنتی اکسیدان است.
آنتی اکسیدانهای قوی
آنتی اکسیدانهای طبیعی

6-2- یک شکلات داغ بگیرید.

کاکائو ممکن است به محافظت از قلب در برابر اکسیداسیون کمک کند و همچنین می تواند باعث تقویت مغز سالم ، دستگاه ادراری و سیستم دفاعی سلولی شود.

آنتی اکسیدانهای قوی
آنتی اکسیدانهای قوی

6-3- صبح قهوه  بخورید

طبق مطالعات اخیر ، آنتی اکسیدان های موجود در قهوه می توانند به همان اندازه برای جلوگیری از آسیب سلولی و خراب شدن مغز مانند چای یا کاکائو مفید باشند.

آنتی اکسیدانهای قوی

6-4- اسموتی درست کنید

  • اگر ترجیح می دهید میوه نخورید، یا وقت کافی ندارید ، انواع توت ها به رنگ های تیره ، مرکبات ، آناناس یا سیب و گلابی را برای یکسری از فواید آنتی اکسیدانی مخلوط کنید.
  • همچنین ، یک اسموتی سبزیجات آنتی اکسیدانی قدرتمند را با گوجه فرنگی ، هویج ، سبزیجات برگ و سبزیجات صلیبی مانند گل کلم و کلم بروکلی درست کنید.
  • یک فنجان توت فرنگی و تمشک (تازه یا یخ زده) را با یک فنجان ماست ساده چرب و یک قاشق چای خوری وانیل داخل مخلوط کن بریزید.
  • همچنین می توانید یک فنجان زغال اخته را با یک فنجان آب پرتقال و موز مخلوط کنید.زغال اخته یکی دیگر از انواع آنتی اکسیدانهای قوی به شمار می روند.
  • تحقیقات نشان می دهد که غذا بهترین روش برای دریافت یک دوز طبیعی و سالم آنتی اکسیدان ها هر روز است.

[irp posts=”4778″ name=”چه عواملی باعث ایجاد کلسترول بالا می شوند؟”]

آنتی اکسیدانهای قوی

 

6-5- آب میوه را امتحان کنید.

یک لیوان انار ، زغال اخته ، گیلاس یا آب زغال اخته می تواند منبع غنی از آنتی اکسیدان ها را  فراهم کند. از آب میوه هایی که شکر یا طعم های اضافه شده دارند ، خودداری کنید.

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را راحت کنید. هرچه افزودن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان به وعده های غذایی و میان وعده های غذایی برای شما آسان تر باشد ، احتمال مصرف آنتی اکسیدان فراوان بیشتر است.

 

 

7-  انواع میوه ها را بعنوان آنتی اکسیدانهای طبیعی استفاده کنید

  • یک دیگر از آنتی اکسیدانهای قوی میوه ها هستند.انواع توت ها جزء غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان موجود هستند. هندوانه ، سیب ، گلابی ، آلو ، آناناس ، گیلاس و کیوی نیز پر از آنتی اکسیدان هستند.
  • انواع توت ها شاید ساده ترین میوه صبحانه برای ترکیب هر ظرف صبحگاهی باشند. دریافت انواع آنتی اکسیدان های مبتنی بر میوه حائز اهمیت است ، بنابراین ، بسیاری از نیروگاه های آنتی اکسیدانی را در برنامه صبحانه خود قرار دهید.

 

آنتی اکسیدانهای قوی

امیدورام با این مقاله توانسته باشیم آنتی اکسیدانهای قوی را به خوبی معرفی نماییم تا با قرار دادن آنها در سبد غذایی خود ، جسمی سالم داشته و از تندرستی خود لذت ببرید.

منبع
healthline
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری